21-Jan-2024, 08:02 PM
@ Piet K De druk die erop staat is een advies druk. Volgens mij is het dubbele van die adviesdruk de echte grens waarop de boel gaat knappen. Met 1 bar meer valt het waarschijnlijk nog wel mee. Of het inderdaad lichter loopt is de vraag. Is de druk te hoog, dan wordt de band keihard en gaat de rolweerstand erg omhoog. Een halve bar te weinig maakt minder uit als een halve bar teveel.
De eerste 8 minuten kun je overslaan, dan begint het met een langzame aanloop erg interessant te worden.
https://www.youtube.com/watch?v=eiUhGKrMLC0&t=645s
De rolweerstandsmodellen van Wim Schermer of Bicycle rollingresistance meten alleen de theoretische weerstand. Zodra daar de werkelijke omstandigheden bij gaan komen, dan wordt het interessant.
De firma waar hij voor werkt, ondersteund ook prof teams met het testen welke bandendruk bij Parijs Roubaix en dergelijke het beste werkt.
p.s. ik heb al eens een nagenoeg nieuw velgje gespleten doordat ik een KHE mac 2 hard op pompte. Ik bleef netjes een halve bar onder de maximaal geadviseerde 8 bar. Met een ruim 2 inch brede band was dat toch iets te veel voor de velg, die scheurde bij het ventielgat.
De eerste 8 minuten kun je overslaan, dan begint het met een langzame aanloop erg interessant te worden.
https://www.youtube.com/watch?v=eiUhGKrMLC0&t=645s
De rolweerstandsmodellen van Wim Schermer of Bicycle rollingresistance meten alleen de theoretische weerstand. Zodra daar de werkelijke omstandigheden bij gaan komen, dan wordt het interessant.
De firma waar hij voor werkt, ondersteund ook prof teams met het testen welke bandendruk bij Parijs Roubaix en dergelijke het beste werkt.
p.s. ik heb al eens een nagenoeg nieuw velgje gespleten doordat ik een KHE mac 2 hard op pompte. Ik bleef netjes een halve bar onder de maximaal geadviseerde 8 bar. Met een ruim 2 inch brede band was dat toch iets te veel voor de velg, die scheurde bij het ventielgat.