Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kampeer spullen
#9
Toen ik voor de eerste keer op fietsvakantie ging was ik 18 geloof ik. Met de Mountainbike en heel veel spullen. België, de Ardennen, Luxemburg. Voor het geval dat ik ergens diep in de wildernis zou moeten gaan lopen, had ik ook mijn bergschoenen van 1 kg per voet mee genomen en nog heel veel meer spullen waarvan ik zeker wist dat ik ze nodig had, die ik nooit gebruikt heb. Een groot mes moest natuurlijk ook mee. Ben ook al eens iemand tegen gekomen wiens vriendin zijn bagage had ingepakt. Voor 1 weekje weg, voor iedere dag een schone spijkerbroek.

Zodra het echt bult op gaat, ga je iedere gram die je mee sleept opnieuw overwegen. Sommigen doen dat nooit, maar die komen meestal niet zo heel ver op een dag.

Omdat ik mijn vrouw en kinderen niet te lang wil missen blijft het bij mij meestal bij een simpele overnighter, 1 nachtje weg. Dan heb je echt niet zo heel veel nodig. Afhankelijk van het weer, de bestemming en welke fiets gaan er wisselende dingen mee.

Om te slapen heb ik een geisoleerde luchtmatras van Pioneer Outdoor. Wordt helaas niet meer gemaakt. ca 800 gram, lekker groot. 8x60x190 cm opgeblazen ongeveer. Ben inmiddels boven de 50, op zo'n dun schuimmatje lig ik echt niet lekker meer. Verder zijn die ook nogal groot. Wel erg licht gewicht, en ze gaan niet stuk of lek. Leeg is het een klein pakketje, zoals de meeste van die opblaas dingen. Ze kosten nogal wat en kunnen stuk, kijk maar eens bij Belle op de site. Met een beetje isolatie erin is best prettig, als de temperaturen wat lager liggen. Ook in mei of september kan het koud zijn. Schuimmatje vond ik prima toen ik nog onder de 30 was. Selfinflatable neemt veel volume in, weegt meer en kan ook van een simpel doorntje al gaan lekken.

Een goedkope slaapzak is prima, zeker als je nog niet weet of het wat voor je is. Die van mij is een Highpeak van ca 1 kg Geloof de highpeak 1000. Tot ongeveer 10 graden wel te doen. Heeft al wel een schuurtje bij een naadje aan de binnenzijde. Bij slaapzakken altijd uitgaan van de comforttemperatuur, niet van extreme. Dat is het standje net boven ernstige onderkoeling. Als het kouder is neem ik nog een oude lichte dunne, ook heel goedkope mee. Samen goed tot ca 4 graden. Bij slaapzakken ook altijd goed op de pakmaat letten, sommige zijn wel licht, maar gigantisch.

Tentje is ook goedkoop, de Campz Torreilles https://www.amazon.nl/CAMPZ-Torreilles-g...B07Q62QNHD video https://www.youtube.com/watch?v=81OgIGoypeA
Wordt ook al niet meer gemaakt, er zijn nog wel andere die er sterk op lijken. Heb ik gekozen omdat;
- je er via de zijkant zonder kruipen in en uit kunt, gewoon je benen eruit zwaaien.
- Er binnen niks nat wordt als je de rits open doet om de tent in te gaan.
- je zelf niet nat wordt als je erin gaat als het regent.
- Ik de binnentent thuis kan laten, scheelt weer gewicht.
- Het een lekker compact pakketje is.

Een tarp is ook erg leuk, maar meer voor wildkamperen. Kun je op heel veel manieren opzetten. Mijn tarp is van decathlon, bijna 3x3 meter en iets van 900 gram. Biedt voor dat gewicht gigantisch veel ruimte. Paar losse haringen, stuk of 6, en wat scheerlijntjes erbij. Papahiker op youtube heeft veel leuke video's over tarps. Op de camping leuk als extra, of om over de Velomobiel te doen. In Duitsland mag je in heel veel deelstaten dag en nacht het bos in om je daar te "erhohlen" herstellen, zeg maar. En hoe herstel je nu beter dan door te slapen? Je mag er echter geen tentjes opzetten. Maar een tarp is geen tent, gesloten structuur.

Soms dus de tent, soms de tarp.

Om te koken heb ik een BRS gasbrandertje weegt maar 26 gram en is regelbaar. Kost via Aliexpress niet heel veel, maar je moet wel genoeg gas bij hebben, en anders twee tankjes mee nemen. Die wegen meer dan het brandertje. En gas is niet overal te krijgen. Gas is lekker snel, maakt wat herrie en is prima te regelen.

Die eerste reis had ik ook een Coleman benzinebrander, een rond ding met het brandertje bovenop het tankje met een buisje over de brander. Dat was een onbetrouwbaar rotding, dat buisje moest vaak vervangen, het pompje ging stuk enz. Je ziet ze nog wel eens tweede hands. Had ook een SVEA 123. Simpel, nog te koop en in 80 jaar weinig veranderd. Heb ik weg gedaan, helaas. Nooit gedoe mee gehad, moet je wel even voorverwarmen.

Ben meer fan van de simpele spiritus brander, simpel, stil, en erg compact. Ik heb een Trangria kloon, dus alleen het brandertje zelf, niet al die pannen en windschermzooi. Met een 500ml rvs mok van Decathlon, Prima voor koffie, past precies de inhoud van een klein blik in. Het brandertje en metalen kruisje waar de mok dan bovenop staat passen in de mok. Plus wat zakjes oploskoffie, thee en een kleine aansteker. Wat spiritus in een kindercola flesje van 250ml. Als die op raakt kan ik het zien en koop je nieuwe spiritus bij iedere supermarkt. Dat werkt, maar het moet niet te hard waaien of erg koud zijn, dan heeft de Trangria het niet makkelijk. Heeft ongeveer de prestaties van zo'n ding van een gourmetstelletje. Ik heb er twee, ze kosten niet zo veel en dan kan ik met zoon ook in twee pannetjes koken. Dat is een puber met bijbehorende eetlust. (dan gaan er ook grotere pannen mee)
Pannetje van 1 liter van Decatlon. Met dekseltje, klik handvat, zakje en eet schaaltje en een opvouwbare lepel. kun je precies voor 1 persoon een simpele maaltijd in koken. Verder nog een hele lange lepel om in de pan te kunnen roeren, zonder mijn vingers te verbranden en een simpel zakmes. Mes met blikopener/ kroonkurken wipper, meer hoeft niet. Soms neem ik ook nog een simpele Morakniv basic mee. Een licht bescheiden vast mes. Kun je iets beter mee snijden, is lang genoeg om ook de andere kant van een broodje te halen. Klein flesje olie en wat kruiden is ook wel handig. Ik pas de kruiden aan op wat ik ongeveer wil koken.

Bij onze Oosterburen hebben ze ook speciale Brotchen messer. Denk aan een schilmesje, maar dan ietsjes meer mes, met karteltjes. Mogelijk koop ik er nog wel eens zo een. Is toch weer lichter dan zo'n mes uit de besteklade. Heb je graag bestek, kun je de dure optie kiezen en bij Bever ofzo fancy lichtgewicht outdoor spul kopen. Ben je zo twee tientjes verder. Of iets simpels en lichts van Ikea, Action of een andere bestek per stuk verkopende zaak.

Een bord neem ik in mijn eentje niet mee, wel als zoonlief mee wil. Dan gewoon een simpel plastic bord en en een vork pp.

Ook van mijn kant aanbevelingen voor de sites van Walter en Belle. Ik ben het erg eens met de benadering van Walter. Behalve dan dat ik een velomobiel ook wel een erg ideaal reisvoertuig vindt, hoewel ik niet alles onderweg kan fixen wat er eventueel mis zou kunnen gaan.

Ik neem wel altijd wat extra kleren mee. Heb lang geleden ook veel met de scouting gekampeerd in ongeveer alle jaargetijden. Er kan eens iets mis gaan en dan is het erg fijn als je nog een stel droge kleren hebt, of iets extra's aan kunt trekken als je slaapzak toch wat te koud blijkt. Een paar droge warme sokken is een prima manier om toch warme voeten te krijgen in je slaapzak.

Ik heb altijd een buff bij me, soms zelfs twee en een dunne muts heb je van het hardlopen ook vast wel.

Ik fiets graag in fietskleding, maar kan daar niet in slapen. Maar in een joggingbroek wel, en daarmee kan ik in de avond ook prima over de camping lopen. Ik kan er ook in fietsen als het kouder is. Kortom een ideaal kledingstuk.

Op de camping zijn vaak wel andere mensen te vinden die je willen helpen, het kan gebeuren dat je iets vergeten bent. Er zal ook vast wel af en toe iets blijven liggen.

Er is niks mis mee om met goedkope, geleende, tweedehands of niet helemaal optimale spullen op pad te gaan. Zeker als je nog in het probeer stadium zit en niet uit ervaring kunt beoordelen wat je wel en niet prettig vindt.

Ik heb ook zo'n simpel vouwkussentje bij om op te zitten, kost bijna niks, weegt niks en je hebt geen natte kont als je in het gras gaat zitten, of een koude, als het minder warm is.

Toiletspul ook minimaal, van die miniflesjes is meestal wel voldoende. Klein beetje EHBO spul heb ik ook wel, paar pleisters, rolletje verband, verbandschaartje, wat ik ook voor andere dingen gebruik, pincet en tekentangetje. Die laatste is een microformaat koevoetje, ongeveer lucifer formaat. Met teken verwijderen wacht ik liever niet totdat ik thuis ben.

Een tochtje van 1 of 2 nachtjes is een goed plan om het eens uit te proberen. Pak ook een paar heuveltjes mee in je tocht en je bent wel genezen van die fietskar vermoed ik. Ben je berg op niet meer vooruit te branden, en naar beneden ook niet uit angst dat de remmen het begeven.

Houd het simpel, leer improviseren met wat je wel bij je hebt en neem vooral niet alles mee wat je denkt nodig te hebben.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , GertBr


Berichten in dit topic
Kampeer spullen - door Hardloper - 22-Jan-2024, 10:36 PM
RE: Kampeer spullen - door De tovenaar - 22-Jan-2024, 10:47 PM
RE: Kampeer spullen - door Wim -de roetsende - 23-Jan-2024, 07:17 AM
RE: Kampeer spullen - door Raymond - 23-Jan-2024, 12:15 PM
RE: Kampeer spullen - door Hardloper - 23-Jan-2024, 05:47 PM
RE: Kampeer spullen - door PieterTrapt - 24-Jan-2024, 06:24 PM
RE: Kampeer spullen - door Raymond - 24-Jan-2024, 06:36 PM
RE: Kampeer spullen - door Hardloper - 24-Jan-2024, 07:34 PM
RE: Kampeer spullen - door Jeroen S - 29-Jan-2024, 12:47 AM
RE: Kampeer spullen - door Martin van Mourik - 29-Jan-2024, 02:03 AM
RE: Kampeer spullen - door LigfietsWilsum - 29-Jan-2024, 06:41 AM
RE: Kampeer spullen - door Wim -de roetsende - 29-Jan-2024, 07:16 AM
RE: Kampeer spullen - door TimSch - 29-Jan-2024, 10:19 AM
RE: Kampeer spullen - door Willeke_IGKT - 29-Jan-2024, 11:13 AM
RE: Kampeer spullen - door LigfietsWilsum - 29-Jan-2024, 11:40 AM
RE: Kampeer spullen - door TimSch - 29-Jan-2024, 11:50 AM
RE: Kampeer spullen - door Frutsel - 29-Jan-2024, 12:49 PM
RE: Kampeer spullen - door voodoo - 29-Jan-2024, 05:44 PM
RE: Kampeer spullen - door Raymond - 29-Jan-2024, 09:43 PM
RE: Kampeer spullen - door LigfietsWilsum - 29-Jan-2024, 06:20 PM
RE: Kampeer spullen - door Tijanus - 29-Jan-2024, 11:10 PM
RE: Kampeer spullen - door Joop99 - 31-Jan-2024, 01:06 AM
RE: Kampeer spullen - door Tijanus - 31-Jan-2024, 09:11 AM
RE: Kampeer spullen - door blokdoorn - 31-Jan-2024, 09:28 AM
RE: Kampeer spullen - door Jeroen S - 01-Feb-2024, 11:50 PM
RE: Kampeer spullen - door Joop99 - 02-Feb-2024, 07:54 PM
RE: Kampeer spullen - door blokdoorn - 02-Feb-2024, 09:42 AM
RE: Kampeer spullen - door Hardloper - 02-Feb-2024, 12:22 PM
RE: Kampeer spullen - door melle z - 02-Feb-2024, 12:49 PM
RE: Kampeer spullen - door TimSch - 02-Feb-2024, 01:03 PM
RE: Kampeer spullen - door Hardloper - 02-Feb-2024, 02:19 PM
RE: Kampeer spullen - door Tijanus - 02-Feb-2024, 11:02 PM
RE: Kampeer spullen - door Atrike - 16-May-2024, 10:54 AM
RE: Kampeer spullen - door datakneder - 16-May-2024, 11:06 AM
RE: Kampeer spullen - door Atrike - 16-May-2024, 11:12 AM
RE: Kampeer spullen - door Bacchus - 16-May-2024, 11:38 AM
RE: Kampeer spullen - door Atrike - 16-May-2024, 12:26 PM
RE: Kampeer spullen - door Willeke_IGKT - 16-May-2024, 12:12 PM
RE: Kampeer spullen - door Frutsel - 16-May-2024, 01:47 PM
RE: Kampeer spullen - door Bacchus - 16-May-2024, 02:21 PM
RE: Kampeer spullen - door Atrike - 16-May-2024, 02:53 PM
RE: Kampeer spullen - door Bob Hagendijk - 16-May-2024, 06:28 PM
RE: Kampeer spullen - door Bacchus - 16-May-2024, 09:40 PM
RE: Kampeer spullen - door Jeroen S - 16-May-2024, 07:30 PM
RE: Kampeer spullen - door Atrike - 16-May-2024, 09:55 PM
RE: Kampeer spullen - door Tegelfanaat - 16-May-2024, 08:00 PM
RE: Kampeer spullen - door Joop99 - 16-May-2024, 08:56 PM
RE: Kampeer spullen - door Tegelfanaat - 16-May-2024, 09:11 PM
RE: Kampeer spullen - door Bob Hagendijk - 16-May-2024, 09:55 PM
RE: Kampeer spullen - door Joop99 - 17-May-2024, 04:41 PM
RE: Kampeer spullen - door Atrike - 17-May-2024, 04:54 PM
RE: Kampeer spullen - door Joop99 - 17-May-2024, 05:45 PM
RE: Kampeer spullen - door Hardloper - 17-May-2024, 06:44 PM
RE: Kampeer spullen - door De tovenaar - 17-May-2024, 05:44 PM
RE: Kampeer spullen - door Jeroen S - 19-May-2024, 12:26 PM
RE: Kampeer spullen - door Hoekie - 19-May-2024, 01:36 PM
RE: Kampeer spullen - door ZoefZoef - 19-May-2024, 02:32 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 9 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Hoi Hoi
15 jaar geleden ...Aernout — 08:57 AM
Hoi Hoi
Welkom hier, leuk da...Jeroen S — 07:46 AM
verschil Snoek en Snoek L
Nici reed nogal hard...Jeroen S — 07:33 AM
Hoi Hoi
15 jaar geleden he...Wim -de roetsende — 06:30 AM
wat ze zeggen
Maar ik vrees ervo...Wim -de roetsende — 06:25 AM
verschil Snoek en Snoek L
Ik denk dat Eva gevr...Willeke_IGKT — 06:07 AM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Ik zou je uitschelde...Willeke_IGKT — 06:04 AM
verschil Snoek en Snoek L
Omdat de Snoek...Niels van der Wal — 05:58 AM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Ik werd vorige wee...Veloquest — 01:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Wat een hoop velom...Veloquest — 01:15 AM
Medeliggers onderweg
afgelopen woensdag 1...Veloquest — 01:14 AM
Hoi Hoi
15 jaar geleden heb ...Aernout — 12:27 AM
verschil Snoek en Snoek L
Omdat de Snoek e...Hardloper — 10:48 PM
wat ze zeggen
 Van mij mag j...Hardloper — 10:45 PM
verschil Snoek en Snoek L
Omdat de Snoek en ...Wim -de roetsende — 10:16 PM
verschil Snoek en Snoek L
Misschien heb je wat...Gideonaut — 09:35 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Bij mijn pech (had e...GertBr — 09:33 PM