02-Feb-2024, 11:14 AM
(01-Feb-2024, 10:10 PM)365cycle schreef: Ik heb m'n onvrede maar eens in een verhaaltje gepleurd.
Eigen schuld, onzichtbare fietser
Het verhaal met verlichting heeft wel twee kanten, het is volgens mij ook een verhaal van toenemende ongelijkheid in verlichtingsvermogen en mogelijk zelfs gedrag dat daaruit voortkomt.
Als alle weggebruikers slechts zwakke verlichting hebben zien ze allemaal niet zoveel voor zich uit, maar zijn andere zwakke lichtbronnen prima te zien.
Als bepaalde weggebruikers enorme stralers hebben zien ze heel goed wat wordt aangestraald, maar totaal niks buiten die straal, of op minder heldere plekken van die straal. Hun ogen zijn ingesteld op sterk verlichte objecten, waardoor de minder verlichte objecten onzichtbaar worden (de ogen passen zich aan op het lichtniveau). Daarnaast worden de andere weggebruikers, vooral de tegenliggers, compleet verblind door die felle lamp en zien eigenlijk nog alleen die lamp en verder niets meer van de omgeving (inclusief de zwakkere lichtbronnen).
Wat hier belangrijk is, is dat het netvlies verschillende soorten receptoren voor licht heeft, die een dynamisch bereik hebben. In hoge intensiteit licht worden andere receptoren ingezet dan bij lage intensiteit, en de wisselingen tussen de receptoren en het bijstellen van de gevoeligheid heeft tijd nodig. Echter de richting van de verandering heeft veel invloed op hoe snel dat bijstellen gebeurd.
- Ga je van een hoge intensiteit naar een lage intensiteit licht, dan duurt het bijstellen meerdere minuten (tot zo'n 10 minuten bij de grootste stap daglicht naar pikkedonker)
- Ga je van een lage intensiteit naar een hoge intensiteit licht, dan duurt het bijstellen enkele seconden.
Wat gedrag betreft denk ik dat degene die fellere verlichting heeft vaak veel hogere snelheden bereikt, en daarmee ook het verkeer voor andere gevaarlijker maakt.
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton