02-Feb-2024, 02:09 PM
Hier zijn het vooral de speed pedelecs op jaagpaden of oude spoorwegen die omgebouwd zijn tot fietspad die soms een overdaad aan verlichting hebben. Als dat het geval is ga ik zodanig rijden dat ik zeker ben dat ik niet per ongeluk de berm meepak. Als dat er toe leidt dat de verblinder moet remmen omdat ie weinig plaats heeft, dan is dat zijn probleem. Ik moet gokken waar de weg ligt. Zo heeft er vorige week nog een speed pedelec een broekpoepmomentje gehad toen ie met extreem fel licht bij een bocht kwam en mij opeens vol in het tegenlicht zette toen ik die bocht begon te pakken. Dat was gokken waar de weg ligt, en aan zijn reactie en noodstop te merken ging ik even iets te ver naar links. Hij is niet gevallen, maar ik hoop dat hij heeft geleerd dat "overdaad schaadt" ook geldt voor verlichting. Er zijn genoeg speed pedelecs die niet verblinden als ik ze tegen kom, dus het moet zeker af te stellen zijn
Ik gebruik het grootlicht op de QV bijna nooit, enkel waar het compleet donker is en de weg smal en bochtig is, of wanneer het risico op overstekend wild of takken/bomen op de weg groot is en mijn snelheid aan de hoge kant is.
Mensen zouden moeten leren dat als het hoofd van de tegenligger sterk verlicht is, dat die dan verblind wordt. Lampen die de bladeren van de bomen boven jou verlichten zijn sowieso waardeloos voor in het verkeer. Bij auto's heeft grootlicht eigenlijk helemaal geen zin. Wie niet genoeg zicht met standaard licht heeft ofwel te slechte ogen om te rijden ofwel teveel haast voor de weg waar ie op rijdt. Ik gebruik het met de auto enkel een keertje om tegen een tegenligger te zeggen dat ie het zijne moet afzetten (of aanzetten, want zelfs ruim een uur voordat de zon opkomt, kom je nog kiekens met de auto tegen die hun licht niet opzetten).
Ik gebruik het grootlicht op de QV bijna nooit, enkel waar het compleet donker is en de weg smal en bochtig is, of wanneer het risico op overstekend wild of takken/bomen op de weg groot is en mijn snelheid aan de hoge kant is.
Mensen zouden moeten leren dat als het hoofd van de tegenligger sterk verlicht is, dat die dan verblind wordt. Lampen die de bladeren van de bomen boven jou verlichten zijn sowieso waardeloos voor in het verkeer. Bij auto's heeft grootlicht eigenlijk helemaal geen zin. Wie niet genoeg zicht met standaard licht heeft ofwel te slechte ogen om te rijden ofwel teveel haast voor de weg waar ie op rijdt. Ik gebruik het met de auto enkel een keertje om tegen een tegenligger te zeggen dat ie het zijne moet afzetten (of aanzetten, want zelfs ruim een uur voordat de zon opkomt, kom je nog kiekens met de auto tegen die hun licht niet opzetten).