02-Feb-2024, 11:02 PM
(02-Feb-2024, 01:03 PM)TimSch schreef: Mijn punt: dit is een erg persoonlijke overweging, compleet afhankelijk van je reis en gezelschap. Als ik alleen een alp over moet zal ik ook minder meenemen en die fietskar thuislaten ;-) Gaan we met gezin gaat er meer mee, ligt het tempo lager en komt de fietskar in beeld.
Juist bij langere klimmen op een tweewieler* heeft een fietskar t.o.v. bepakking het grote voordeel dat je fietsbeweging er niet echt door wordt beïnvloed (Je fietssnelheid uiteraard wel). De fiets blijft zich gedragen zoals hij zich 'onbelast' gedraagt, en buiten dat extra gewicht aan de achteras merk je er (op goed wegdek) weinig van. In een grijs verleden ben ik ook wel eens met een rugtas (ja, dat is ook wel het andere uiterste) naar een camping ~50 km van het station gefietst, en dat was een serieuze beproeving. Vergelijkbare ritten met fietskar (en feitelijk dezelfde rugtas, liggend in die fietskar) zijn erg veel comfortabeler. Die 9 kg extra van de fietskar waren het mij zonder meer waard. En bergaf is zo'n fietskar vooral een aardige luchtrem...
*Op een drie- of vierwieler is dat effect vast veel kleiner.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'