04-Feb-2024, 01:42 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Feb-2024, 02:04 AM door ZoefZoef.)
(04-Feb-2024, 12:40 AM)Gideonaut schreef: Is het echt nodig om de ketting al te vervangen als die een fractie van een procent slijtage vertoont? Dat lijkt me een hele dure grap voor velo"s en ligfietsen..
Als ik zie hoe weinig km'ers sommige mensen erop zetten voor ie vervangen wordt of moet worden , dan vraag ik me echt weleens af wat die hobby hen op jaarbasis wel niet kost. Dan heb je het over de wielrenners dus die bijv maar 1500km op een ketting rijden. Ik denk dat zo'n ketting bij mij rustig nog 10.000km extra kan hebben. Scheelt natuurlijk wel dat ik geen krachtpatser ben die het max uit zn fiets wil halen en continue op de pedalen staat.
Ik heb werkelijk van geen enkele fiets van me weet hoeveel de ketting of de tandwielen nou eigenlijk zijn versleten. Zolang het goed rijdt, rijdt het goed en hoef ik niets te vervangen, denk ik dan.
Ik heb geloof ik maar 2 of 3x afgelopen jaren de ketting van een ligfiets vervangen. Ook bij de normale fietsen eigenlijk nooit. Twee keer omdat ie kuis verroest was en continue roestte nadat de fiets een dag op zee heeft gestaan resp nat naar binnen is gegaan in de winter icm pekel en een keer omdat van een en dezelfde fiets 2x de ketting doormidden lag. Weet niet meer of dat nou gewoon een kapot schakeltje was of dat er zo'n pinnetje los is gekomen.
Van mn taifun moet ik de ketting inmiddels ondoen van roest Die staat al een maandje of 2 buiten inmiddels en dat laat zo zn sporen na.