20-Feb-2024, 12:06 PM
In België is er de laatste jaren veel geknutseld met de regels voor velomobielen en fietspad/rijbaan, maar de regel kan intussen heel eenvoudig samengevat worden (als we er van uitgaan dat een velomobiel altijd smaller is dan 1 meter):
Fietspad volgen is ook niet verplicht als het niet berijdbaar is, maar de definitie hiervan is niet echt vastgelegd in de wetgeving. Wat hier zeker wel onder valt zijn grote hoeveelheden glasscherven op het fietspad, te smalle doorgang, stilstaande of geparkeerde auto's op het fietspad (wat wettelijk beide niet mag in BE)
Je mag het fietspad ook verlaten om andere fietsers voorbij te steken als je die plaats nodig hebt.
Heb je een velomobiel die breder is dan 1 meter? Dan zijn fietspaden en rijrichtingen die enkel voor fietsers zijn toegelaten niet voor jou toegelaten. Je moet de rijbaan volgen en eenrichtingsverkeer opvolgen zoals de auto's. Wegen die zijn afgesloten voor fietsers (autowegen, snelwegen, wegen waar een bordje "verboden voor fietsers" langs staat) mag je ook NIET volgen met een brede velomobiel.
Wat betreft maximumsnelheid: voor iedere verkeersdeelnemer geldt deze, dus ook fietsers moeten zich er overal aan houden.
Hoe ik er in de praktijk mee omga:
- Maximumsnelheid meer dan 50 km/h: velomobiel verplicht fietspad te volgen (zelfde regels als gewone fietser)
- Maximumsnelheid 50 km/h of minder: velomobiel heeft keuze tussen fietspad (elk soort, dus ook gemengd met voetgangers) en rijbaan.
- Eenrichtingsverkeer: zelfde regels als de gewone fietsers
Fietspad volgen is ook niet verplicht als het niet berijdbaar is, maar de definitie hiervan is niet echt vastgelegd in de wetgeving. Wat hier zeker wel onder valt zijn grote hoeveelheden glasscherven op het fietspad, te smalle doorgang, stilstaande of geparkeerde auto's op het fietspad (wat wettelijk beide niet mag in BE)
Je mag het fietspad ook verlaten om andere fietsers voorbij te steken als je die plaats nodig hebt.
Heb je een velomobiel die breder is dan 1 meter? Dan zijn fietspaden en rijrichtingen die enkel voor fietsers zijn toegelaten niet voor jou toegelaten. Je moet de rijbaan volgen en eenrichtingsverkeer opvolgen zoals de auto's. Wegen die zijn afgesloten voor fietsers (autowegen, snelwegen, wegen waar een bordje "verboden voor fietsers" langs staat) mag je ook NIET volgen met een brede velomobiel.
Wat betreft maximumsnelheid: voor iedere verkeersdeelnemer geldt deze, dus ook fietsers moeten zich er overal aan houden.
Hoe ik er in de praktijk mee omga:
- in druk bebouwde omgevingen volg ik bijna altijd de rijbaan, zelfs als 70 km/h er mag, omdat elke zijweg en inrit bij een fietspad een risico vormen door slecht uitkijkende bestuurders. Enkel bij een fietspad waar er voldoende overzicht en uitwijkmogelijkheden zijn bij kruisingen zal ik dan nog daarop rijden. Rijd ik relatief traag (30), dan zal ik sneller voor een fietspad kiezen dan wanneer ik snel (45 of meer) rijd.
- in rustige, landelijke gebieden rijd ik meestal op het fietspad, tenzij of de staat er slecht van is (ongelijk, verweerd beton/asfalt, wortelopslag), of het smal is, er te veel andere fietsers zijn die ik dan niet voorbij kan en de rijbaan een voldoende veilig alternatief is.
- ben ik ongeveer even snel als de auto's, dan rijd ik quasi altijd op de rijbaan om "verrassingen" te voorkomen.
- rotondes: rijbaan volgen is waar mogelijk meestal het veiligste (overzicht) en het handigste ivm voorrangsregels en het niet moeten volgen van allerlei rare bochten en kronkels.