22-Feb-2024, 07:19 PM
even reagerend op de vraag of de oude Milan net zo reageert als de nieuwe Milan, daar kan ik geen antwoord op geven, ik heb een oude GT mk2, maar heb geen ervaring met de SL mk7. Ik vermoed dat ik daar misschien wel in zou passen, maar misschien ook niet. Ik kan vooral de GT MK2 vergelijken met mijn houten velomobiel. Die lijkt inderdaad wel wat op een DF als je maar ver genoeg weg bent, of niet zo scherp kijkt. De bovenkant van de neus is veel hoger, en daar is ie ook breder. Veel breder. Verder zijn de wielkasten groter en is de algehele aerodynamica niet rampzalig, maar zeker niet erg goed. Waar commerciele velomobielen perfecte curves vertonen, heeft de mijne in een aantal richtingen heel veel hoekjes. Zoveel, dat je het haast niet ziet dat ie niet rond is. De wind laat zich niet zo makkelijk foppen als het oog.
Het is best lastig om iets vanaf nul te ontwerpen, zeker met de beperkte kennis en die ik heb. Dus heb ik her en der wat aan de voorzichtige kant geschat. Liever een beetje extra. Gevolg is dat ie zwaarder is dan nodig, maar op bepaalde punten ook stijver. De brug, het steunstukje onder de buis naar voren, die buis zelf is 52mm dubbellaags Carbonkous. De trapashouder is staal en carbon, ook de achterbrug ophanging is erg stijf.
Bij de MK 2 zit de kettingrol houder aan de buitenschaal met boutjes er door. Druk ik met mijn vinger vlak naast die rol, veert de bodem in. Dus bij ca 10 kg druk al. Bij mij zit die rol achter toch wel iets meer vast. Ik denk dat ik op die constructie zou kunnen staan met mijn ca 85 kilo zonder dat de bodem meegeeft. Bij krachtig aanzetten met de rem geblokkeerd heb ik het idee dat ik voor het een en ander zie bewegen. De kunststoftrapashouder, de 40x40 buis zit met een inkepingkje over een ronde carbon dwarse buis die aan de schaal zit. Ook daar meen ik iets beweging te zien. Allemaal punten die bij de MK7 zijn opgepakt en ingrijpend verbeterd, zoals ik het inschat.
De eerste twee weken trok ik erg hard op, want hij kon zo lekker hard. Inmiddels ben ik zo ver bekoeld dat ik (weer) door heb dat ik beter langzaam kan optrekken zodat ik de hoge snelheid ook kan vasthouden als ik hem bereikt heb. Ik heb wel het idee dat ik dan duidelijk harder kan als met mijn houten fiets. Wel verlies ik tijd op bepaalde plekken omdat de draaicirkel op sommige fietsroutes echt zeer zorgvuldig rijden vraagt. O.a. Vanwege die 20cm hoge betonranden er direct naast. Ook is het stuurgedrag van de Panzerstuur versie bij enkelzijdig remmen niet optimaal, hij gaat dan sterk in de richting van de geremde kant. Zo veel dat het invloed heeft op de richting. Van mijn eigen fiets was ik nu juist gewend dat dit geen enkele invloed had. Heeft de Tiller stuur versie van de Milan waarschijnlijk ook maar daar merk je het niet.
Ik heb de Milan vooral gekocht omdat ik een snellere fiets wilde. Op mijn woonwerkroute maakt het netto ongeveer niks uit. Het snelle rechte stuk kan ik iets harder, maar omdat het fietspad bij iedere zijstraat uit de voorrang gaat (slinger) en het daar ook wat hobbelt, moet de snelheid ook weer terug. Op die plekken ben ik de Milan ook nog aan het leren kennen omdat ie heel anders stuurt, anders geveerd is als mijn andere. In de bebouwde kom van het dorp, heeft hard rijden geen zin.
Als je de ruimte hebt en door kunt rijden maakt het wel veel uit. Hoe langer de afstand en hoe beter de route, hoe groter het voordeel. Het nadeel van een slechte route wordt ook groter omdat het snelheidsverschil groter wordt.
Snelheid alleen maakt mij niet gelukkig. Ik ben niet blij met het klimaat onder de volledige kap, het slechte zicht bij regen en de voortdurend klapperende voorruit, en rij dus liever met de halve kap zonder dakje.
Het is best lastig om iets vanaf nul te ontwerpen, zeker met de beperkte kennis en die ik heb. Dus heb ik her en der wat aan de voorzichtige kant geschat. Liever een beetje extra. Gevolg is dat ie zwaarder is dan nodig, maar op bepaalde punten ook stijver. De brug, het steunstukje onder de buis naar voren, die buis zelf is 52mm dubbellaags Carbonkous. De trapashouder is staal en carbon, ook de achterbrug ophanging is erg stijf.
Bij de MK 2 zit de kettingrol houder aan de buitenschaal met boutjes er door. Druk ik met mijn vinger vlak naast die rol, veert de bodem in. Dus bij ca 10 kg druk al. Bij mij zit die rol achter toch wel iets meer vast. Ik denk dat ik op die constructie zou kunnen staan met mijn ca 85 kilo zonder dat de bodem meegeeft. Bij krachtig aanzetten met de rem geblokkeerd heb ik het idee dat ik voor het een en ander zie bewegen. De kunststoftrapashouder, de 40x40 buis zit met een inkepingkje over een ronde carbon dwarse buis die aan de schaal zit. Ook daar meen ik iets beweging te zien. Allemaal punten die bij de MK7 zijn opgepakt en ingrijpend verbeterd, zoals ik het inschat.
De eerste twee weken trok ik erg hard op, want hij kon zo lekker hard. Inmiddels ben ik zo ver bekoeld dat ik (weer) door heb dat ik beter langzaam kan optrekken zodat ik de hoge snelheid ook kan vasthouden als ik hem bereikt heb. Ik heb wel het idee dat ik dan duidelijk harder kan als met mijn houten fiets. Wel verlies ik tijd op bepaalde plekken omdat de draaicirkel op sommige fietsroutes echt zeer zorgvuldig rijden vraagt. O.a. Vanwege die 20cm hoge betonranden er direct naast. Ook is het stuurgedrag van de Panzerstuur versie bij enkelzijdig remmen niet optimaal, hij gaat dan sterk in de richting van de geremde kant. Zo veel dat het invloed heeft op de richting. Van mijn eigen fiets was ik nu juist gewend dat dit geen enkele invloed had. Heeft de Tiller stuur versie van de Milan waarschijnlijk ook maar daar merk je het niet.
Ik heb de Milan vooral gekocht omdat ik een snellere fiets wilde. Op mijn woonwerkroute maakt het netto ongeveer niks uit. Het snelle rechte stuk kan ik iets harder, maar omdat het fietspad bij iedere zijstraat uit de voorrang gaat (slinger) en het daar ook wat hobbelt, moet de snelheid ook weer terug. Op die plekken ben ik de Milan ook nog aan het leren kennen omdat ie heel anders stuurt, anders geveerd is als mijn andere. In de bebouwde kom van het dorp, heeft hard rijden geen zin.
Als je de ruimte hebt en door kunt rijden maakt het wel veel uit. Hoe langer de afstand en hoe beter de route, hoe groter het voordeel. Het nadeel van een slechte route wordt ook groter omdat het snelheidsverschil groter wordt.
Snelheid alleen maakt mij niet gelukkig. Ik ben niet blij met het klimaat onder de volledige kap, het slechte zicht bij regen en de voortdurend klapperende voorruit, en rij dus liever met de halve kap zonder dakje.