10-Mar-2024, 11:52 AM
Heb je een vierkante trapas? of zit er iets anders in? Als je vanuit zitpositie met een lampje naar de trapas schijnt kun je waarschijnlijk wel zien of je daar vlakke stukjes ziet. Ik heb ook zo'n goedkope vierkante gekocht, uit de uitverkoop van Nazca. Ik snap het verschil tussen goedkope en dure crankstellen niet zo. Het is een stuk metaal wat krachten overbrengt.
Als je hetzelfde as systeem gebruikt en dus alleen de cranks wisselt, de armen en niet de as, dat scheelt al een hoop. De trapas wisselen vraagt nog weer meer gereedschap.
Het is op zich niet heel erg moeilijk, maar gezien de beperkte ruimte om te werken en omdat je weinig kunt zien, is het toch lastig. Bij veel cranks zit er een bout in de zijkant van de trapas, dat kan een imbus of een zeskant zijn. Die kun je nauwelijks zien, dus hoe moet de sleutel erin/op? En als ie dan zit, kun je een klein stukje draaien en dan botst de sleutel of je arm, hand ergens tegenaan en moet de sleutel er weer anders in. Het is zo'n typisch velomobiel klusje waarbij je kunt zien wat je moet doen, of je handen er aan, maar niet beide tegelijk.
Er zijn vast wel filmpjes van te vinden, maar die moeten dan wel zijn voor het type crankstel dat jij hebt.
Met een gewone ligfiets ben ik er ongeveer een kwartiertje mee zoet, als de as kan blijven zitten. In de houten velomobiel via het voetengat wel ongeveer een uur.
In de houten heb ik 170mm zitten, in de Milan weet ik het eigenlijk niet wat er precies in zit. Ik vermoed ietsje korter. Maar 155 is het niet dat voelt anders. Omdat langere cranks aan de onderkant en aan de bovenkant een stukje extra neusruimte vragen, is het handig om in de VM met kortere cranks te rijden. Ook als je wat grotere voeten hebt, en het anders niet past. Het kan voor de heupen ook duidelijk beter voelen met korte chranks.
Als je hetzelfde as systeem gebruikt en dus alleen de cranks wisselt, de armen en niet de as, dat scheelt al een hoop. De trapas wisselen vraagt nog weer meer gereedschap.
Het is op zich niet heel erg moeilijk, maar gezien de beperkte ruimte om te werken en omdat je weinig kunt zien, is het toch lastig. Bij veel cranks zit er een bout in de zijkant van de trapas, dat kan een imbus of een zeskant zijn. Die kun je nauwelijks zien, dus hoe moet de sleutel erin/op? En als ie dan zit, kun je een klein stukje draaien en dan botst de sleutel of je arm, hand ergens tegenaan en moet de sleutel er weer anders in. Het is zo'n typisch velomobiel klusje waarbij je kunt zien wat je moet doen, of je handen er aan, maar niet beide tegelijk.
Er zijn vast wel filmpjes van te vinden, maar die moeten dan wel zijn voor het type crankstel dat jij hebt.
Met een gewone ligfiets ben ik er ongeveer een kwartiertje mee zoet, als de as kan blijven zitten. In de houten velomobiel via het voetengat wel ongeveer een uur.
In de houten heb ik 170mm zitten, in de Milan weet ik het eigenlijk niet wat er precies in zit. Ik vermoed ietsje korter. Maar 155 is het niet dat voelt anders. Omdat langere cranks aan de onderkant en aan de bovenkant een stukje extra neusruimte vragen, is het handig om in de VM met kortere cranks te rijden. Ook als je wat grotere voeten hebt, en het anders niet past. Het kan voor de heupen ook duidelijk beter voelen met korte chranks.