12-Mar-2024, 09:34 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Mar-2024, 09:35 PM door Bob Hagendijk.)
.....ik bijna van mijn fiets af gereden ben. Ik was vanochtend onderweg naar mijn werk langs de parallelweg van de N35 van Wierden naar Nijverdal. Het was bij deze situatie. Het verkeer dat aan de andere zijde van de N35 stond te wachten kreeg groen, dus ik stopte om voorrang te verlenen. Terwijl ik sta te wachten komt er een bestelbus achter me staan. Als de weg vrij is trek ik op, en tot mijn verbazing komt de bestelbus naast me rijden. Vanwege de slinger in de weg is niet te zien of er verkeer aan komt, en er is niet voldoende ruimte voor 2 auto's en een fiets, dus bij tegenliggend verkeer is er geen ruimte meer voor mij. Omdat ik behoorlijk hard optrek en hij niet veel ruimte heeft in de bocht blijf ik naast de bus rijden. Omdat mijn positie niet zomaar op wil geven ga ik niet vol in de remmen, maar kies er wel voor om niet naast het voorwiel te blijven rijden maar naast het achterwiel positie te kiezen. Op die manier creëer ik ruimte voor mezelf voor als het mis gaat. Als ik halverwege de bocht ben zie ik inderdaad tegenliggers op korte afstand. Ik ga dan wel vol in de remmen, de bestelbus ziet het nog niet omdat hij aan de verkeerde kant van de bus zit. Op het moment dat hij het wel ziet gaat hij ook in de remmen, wijkt vol uit naar rechts en komt schuin op de weg tot stilstand, met zijn rechtervoorwiel tegen de berm aan. Ik stond ruim op tijd stil, 1-1,5 meter afstand. Zodra duidelijk was dat alles net goed was gegaan ging diegene er weer snel vandoor.
Niet bang geweest omdat het geen onverwachte situatie was, maar wel weer verbaasd over de haast die sommige mensen hebben ten koste van anderen. Een stuk verderop moest de bus de N35 over en haalde ik diegene weer in. Geen discussie aangegaan, als het een redelijk iemand is beseft diegene wel dat dit niet slim was en zal het niet meer gebeuren, als het geen redelijk iemand is dan wordt het een zinloze discussie waar ik geen zin in heb.
Niet bang geweest omdat het geen onverwachte situatie was, maar wel weer verbaasd over de haast die sommige mensen hebben ten koste van anderen. Een stuk verderop moest de bus de N35 over en haalde ik diegene weer in. Geen discussie aangegaan, als het een redelijk iemand is beseft diegene wel dat dit niet slim was en zal het niet meer gebeuren, als het geen redelijk iemand is dan wordt het een zinloze discussie waar ik geen zin in heb.