23-Apr-2024, 09:50 PM
Mijn fiets schakelt weer soepel. De afgelopen weken was het schakelen erg stug.
Dat er iets zou zijn met de versnellingskabel had ik wel verwacht, maar wat er precies mee aan de hand was niet. Toen ik de binnenkabel uit de buitenkabel had getrokken om te kijken wat ermee aan de hand was zag ik een raar dun spiraaltje uit de binnenkabel steken. Ik trok eraan en er kwam een lange dunne spiraal van de volle lengte van de versnellingskabel tevoorschijn. Een streng van de kabel was losgeraakt.
Ik dacht even dat ik een nieuwe kabel nodig had, maar na verwijdering van een los stukje van de losgeraakte streng bij het begin van de kabel zag het er nog wel bruikbaar uit. Ik heb slotensmeermiddel in de buitenkabel gespoten en de binnenkabel er mee ingewreven, en de binnenkabel weer in de buitenkabel gevoerd. Een testritje over de heuvelrug heen gemaakt zodat ik alle verzetten gebruik, het schakelen ging weer prima, nou ja, zo goed als je kunt verwachten met een lange bochtige versnellingskabel plus een derailleur met een redelijk lange kooi.
Het wordt wel tijd voor een reserve versnellingskabel. Ik vraag me af of het de moeite waard is om wat extra uit te geven voor een kabel, zijn er merkbare kwaliteitsverschillen? Hebben jullie daar ervaringen mee?
Dat er iets zou zijn met de versnellingskabel had ik wel verwacht, maar wat er precies mee aan de hand was niet. Toen ik de binnenkabel uit de buitenkabel had getrokken om te kijken wat ermee aan de hand was zag ik een raar dun spiraaltje uit de binnenkabel steken. Ik trok eraan en er kwam een lange dunne spiraal van de volle lengte van de versnellingskabel tevoorschijn. Een streng van de kabel was losgeraakt.
Ik dacht even dat ik een nieuwe kabel nodig had, maar na verwijdering van een los stukje van de losgeraakte streng bij het begin van de kabel zag het er nog wel bruikbaar uit. Ik heb slotensmeermiddel in de buitenkabel gespoten en de binnenkabel er mee ingewreven, en de binnenkabel weer in de buitenkabel gevoerd. Een testritje over de heuvelrug heen gemaakt zodat ik alle verzetten gebruik, het schakelen ging weer prima, nou ja, zo goed als je kunt verwachten met een lange bochtige versnellingskabel plus een derailleur met een redelijk lange kooi.
Het wordt wel tijd voor een reserve versnellingskabel. Ik vraag me af of het de moeite waard is om wat extra uit te geven voor een kabel, zijn er merkbare kwaliteitsverschillen? Hebben jullie daar ervaringen mee?