13-May-2024, 11:52 PM
(12-May-2024, 06:53 PM)GerDilven schreef: België.
De wegen zijn er slecht, de auto's zoeven met 70km/u langs je heen. Losse stoeptegels, wisselen zich af met klinkers, kinderkopjes, onverharde wegen en gaten in de wegen, zand in de bochten
Ik vraag me af over welk deel van België je het hebt.
In de delen van Vlaanderen waar ik doorheen gereden ben, vooral de provincies Limburg, Brabant en Antwerpen, is het over het algemeen prima fietsen. Je komt wel eens wat tegen waar je de wenkbrauwen even over fronst, hetzij omdat het in een andere stijl is aangelegd als wat je van Nederland gewend bent, hetzij omdat het echt verwaarloosd is of slecht doordacht van opzet. Maar meestal is het prima.
Fietsknooppuntnetwerken zijn voor zover mij bekend een Limburgse uitvinding, het Belgische Limburg welteverstaan.
De fijnste fietsroute in de Benelux die ik tot nu toe ken ligt in België: het jaagpad langs de Zuid-Willemsvaart.
Verrot wegdek voor fietsers naast strak wegdek voor auto's daar hebben we hier in Nederland ook zat van.
In Wallonië wordt het wat avontuurlijker voor fietsers, met minder fietsinfrastructuur, afgezien van stedelijke gebieden en specifieke recreatieve routes over oude spoorlijnen enzo. Juist in Wallonië viel me op dat veel automobilisten me behoedzamer inhaalden dan ik in Nederland gewend ben. Behalve dan weer in de buurt van grote steden, daar rijden altijd de aso's rond, in welk land je ook bent.