In juni ga ik een weekje op fietsreis in Nederland met de velomobiel (later meer hierover). Als voorbereiding ben ik een paklijst aan het maken en heb ik ook eens even gemeten wat dat allemaal weegt. Als ik dat allemaal optel, schrik ik toch wel van het totaalgewicht: bijna 19 kg en dan heb ik nog geen voedsel voor onderweg meegerekend en neem ik alleen het hoogstnoodzakelijke mee. Lichtgewicht stoeltje van 1,1 kg laat ik toch maar thuis.
Veel kampeerspullen die ik heb zijn lichtgewicht (tent: 2 kg, slaapzak 1 kg). Het zwaarst is de gevulde Camelbak (2,4 kg), gevolgd door mijn tent en fietsslot (1,5 kg). Ik zie niet veel ruimte om verder in gewicht te reduceren, behalve misschien een lichtere fietsslot en nog wat schrappen in kleding (even afwachten wat de weersvoorspellingen gaan zijn).
Als ik tegen die tijd mijn QV heb, wordt het totale systeemgewicht (met mij erbij, dus) zo'n 125 kg. Toen we met kinderen en volgepakte fietskar op fietsvakanties gingen was dit ongetwijfeld veel meer, en dat ging prima, maar toen was ik ook wel 15 jaar jonger.
Veel kampeerspullen die ik heb zijn lichtgewicht (tent: 2 kg, slaapzak 1 kg). Het zwaarst is de gevulde Camelbak (2,4 kg), gevolgd door mijn tent en fietsslot (1,5 kg). Ik zie niet veel ruimte om verder in gewicht te reduceren, behalve misschien een lichtere fietsslot en nog wat schrappen in kleding (even afwachten wat de weersvoorspellingen gaan zijn).
Als ik tegen die tijd mijn QV heb, wordt het totale systeemgewicht (met mij erbij, dus) zo'n 125 kg. Toen we met kinderen en volgepakte fietskar op fietsvakanties gingen was dit ongetwijfeld veel meer, en dat ging prima, maar toen was ik ook wel 15 jaar jonger.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375