23-May-2024, 11:12 PM
(23-May-2024, 02:32 PM)PieterTrapt schreef: Nou, een automobilist die je recht aankijkt en die dan gewoon doorrijdt, en die je bijna doodrijdt, dat is niet "een foutje". Dat is "grove nalatigheid" of misschien wel "poging tot doodslag".Nee hoor, dat is niet meer dan menselijk. Wel kijken maar niet zien. Ik geniet nog steeds van de hersenschudding die ik precies op die manier heb opgelopen. Auto stopt, kijkt en trekt op als ik er midden voor zit.
De dame in kwestie had overduidelijk gekeken, maar de signaalverwerking in de hersenen was even ergens anders mee bezig. Pech voor mij.
Het verschilt erg van mens tot mens. Een goede vriend is piloot. Als hij auto rijdt weet ie op elk moment precies welke andere auto’s waar zitten. Hij zou bijna kunnen inhalen zonder te kijken omdat er geen verassingen komen. Ik moet er heel bewust mee bezig zijn om zeker te zijn dat ik niets mis. En sinds mijn ongeluk let ik daar meer op en valt me op hoe vaak ik onvoldoende goed gekeken heb, of niet meer zeker weet of ik goed gekeken heb.
En iets anders: hebben jullie echt niks anders te doen dan je ergeren aan andere weggebruikers? Dat heb ik inmiddels opgegeven: het verandert niets, ik wordt er niet vrolijker van en ik doe in mijn braafheid vast weer dingen die anderen vervelend vinden. 30 km/h rijden als dat op het bord staat bijvoorbeeld. Of niet doorrijden bij groen omdat anders de kruising klem staat.
Leven en laten leven.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen