16-Jun-2024, 06:41 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Jun-2024, 06:48 PM door Arend-Jan.)
(16-Jun-2024, 12:05 PM)Jeroen S schreef: Qua snelheid merk ik niet echt verschil, maar dat houdt ik ook niet zo nauwkeurig in de gaten. Ik ben er wel vrij zeker van dat de GT met de extra opening tot op wat hogere temperatuur comfortabel blijft. Maar erg warm is het nog niet geweest.
Ik ben ervan overtuigd dat betere ventilatie je op warme dagen meer watts bespaart (door geen/minder warmtestuwing; zweten is dan functioneler) dan dat de verminderde aerodynamica aan extra watts kost. En zelfs als dat niet zo zou zijn, dan is het vergrootte comfort mij dat zeker waard. Heb/had de ventilatie-opties van al mijn velo's eigenlijk altijd allemaal maximaal open staan, behalve wanneer het vriest.
In de glasvezel Quest had ik een Naca inlaat gemaakt, in de kap. In de GT zat hij al in de BM-kap, maar heb ik er ook een extra gemaakt in de neus, en een extra inlaat onder de koplampen. De QV ventileert goed, dankzij de 'alien'-kap en open voetengaten.
Ik heb bij mijn GT nooit snelheidsverschil gemerkt met nacaducts (2 stuks) open of dicht. Sterker nog, de theorie zegt dat als ze op de juiste plek zitten ze zelfs de weerstand kunnen verlagen..
Vizier open of dicht merkte ik trouwens wel vrij duidelijk (dicht is écht sneller).
Nu in de SnoekL heb ik ook een racekap met nacaduct, wat dus extra is bovenop de 2 andere luchtinlaten. Heb het idee dat er bij deze fiets niet genoeg lucht aan de achterkant de body uit kan, dus ik overweeg een ander derailleurcover en/of een rijtje extra gaten in de achterkant. Dit probleem had de GT trouwens ook (ondanks die rij gaten), want deed ik -al rijdend- 1 naca dicht voelde ik dat de andere direct meer lucht doorliet.