07-Jul-2024, 05:14 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jul-2024, 05:15 PM door 365cycle.)
(07-Jul-2024, 03:55 PM)Bacchus schreef: Dat kan ik wel zijn: De CCU 406-32 van de Hurri krijgen 4,0 bar net als de Expedition met Marathon Supreme 622-32. Op de M-racer met 622-28 (zowel CCU als GP5000) is 4,0 bar absoluut stuiterig en traag en is 3,5 bar comfortabeler en sneller. Alleen de Schwalbe One (622-25) op de Giant Defy (14 mm velg ) krijgt belangrijk meer: rond de 6,0 bar.25² * pi / 4 = 490,9 mm2
28² * pi / 4 = 615,8 mm2
32² * pi / 4 = 804,3 mm2
Voor de hoogte van onze (rond lopende) cilinder nemen we even aan dat 622 + helft van de breedte van de band de juiste maat is, ver zal het er niet vanaf zitten.
Dus:
oppervlakte * (622 + 622 + 25) / 2 = 490,9 * 634,5 = veel mm3 = 311,48 cm3 = 0,31148 liter
oppervlakte * (622 + 622 + 28) / 2 = 615,8 * 636 = veel mm3 = 391,69 cm3 = 0,39169 liter
oppervlakte * (622 + 622 + 32) / 2 = 804,3 * 638 = veel mm3 = 513,14 cm3 = 0,51314 liter
Ik ben gewoon benieuwd, laten we nu eens kijken met hoeveel lucht je jouw 72 kg verplaatst:
25-622 --> 6 * 0,31148 = 1,869 liter
28-622 --> 3,5 * 0,39169 = 1,371 liter
32-622 --> 4 * 0,51314 = 2,053 liter
Dat de 32-622 en de 25-622 qua gasinhoud redelijk dicht bij elkaar zitten was wat ik verwacht had, de 28-622 is daarin voor mijn gevoel een vreemde uitzondering.
De 32-406 heb ik bewust niet meegerekend, omdat de diameter daar veel kleiner is. In mijn beleving is dat niet goed te vergelijken omdat de band met de kleinere diameter heftiger zou moeten reageren op bijvoorbeeld een steentje op de weg; een groter wiel rolt er veel meer overheen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.