01-Sep-2024, 11:38 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Sep-2024, 11:39 AM door Jeroen S.)
Mijn ligfiets is niet optimaal op snelheid gericht. Ik zit niet heel vlak, wat dikkere bandjes, clip spatbordjes, geen super wielen. Ik ben met de ligfiets toch wel langzamer, en het kost meer moeite. Met de ligfiets kan ik snelheid beter vasthouden, kun je ook op langzame stukjes toch nog redelijk vlot doorrijden. Met de velomobiel ben ik in bepaalde situaties echt heel langzaam. Denk aan die krappe 90 graden bochtjes met veel hoge stoepranden bij rotondes. Met de velomobiel zit je daar met wat pech aan 10 km/h, met de ligfiets gaat dat toch vlotter. Idem in onbekende steden, smal fietspad met veel hoog groen erlangs.
Met de ligfiets zoek ik juist weggetjes op, die ik met de velomobiel liever vermijd. Weinig verkeer, mooie omgeving, wegdek kwaliteit weeg ik anders met de verschillende fietsen. Andersom geniet ik met de velomobiel op wegen die ik met de ligger liever vermijd. Wat met de ligger saai is, kan met de Velomobiel heerlijk doorrijden zijn.
Met de velomobiel liggen kruissnelheid en langzaam rijden veel verder uit elkaar als op de ligger. Ook op dezelfde route. Met de velomobiel pak ik eerder snelle routes, ook als die langs een wat drukkere weg liggen. Ik vind velomobiel rijden ook veel minder vermoeiend. Ik gebruik beiden voor andere doelen, wat het vergelijk lastig maakt.
Zo'n 200 km rit met bijna 29 gemiddeld haal ik met de ligfiets echt niet. dan zo ik denk ik zo tegen de 25 zitten, en
ik zou mogelijk ook eerder naar huis sturen.
De tijd die ik op de woonwerkrit win met de VM, verlies ik tegelijk omdat uit de schuur halen, klaarzetten, inpakken, de binnenplaats oprijden, uitstappen ( rem erop), (rem eraf) Velomobiel manouvreren naar een parkeerplekje, op slot zetten meer tijd kost.
40 fietsen met de Milan is niet zo'n kunst, maar een route vinden waar je die 40 kunt blijven rijden, dat is lastig. Zelfs langs de saaie Meilandsedijk ga ik bij bijna ieder zijstraatje toch weer terug naar zo'n 35. Bij de rotonde naar 25, rustig optrekken naar 40 duurt dan zo'n 2 km afstand. Fietspad uit de voorrang, soms slecht zicht of er wat aan komt. Ik ben daar constant aan het optrekken en vertragen en als ik de fijne snelheid heb, komt de volgende zijstraat. Op de ligger houd ik 10 seconden de benen stil voor een zijstraatje, de rotonde kan met 30-35 ook nog wel.
Ik ben blij dat ik kan kiezen welke fiets ik pak.
Met de ligfiets zoek ik juist weggetjes op, die ik met de velomobiel liever vermijd. Weinig verkeer, mooie omgeving, wegdek kwaliteit weeg ik anders met de verschillende fietsen. Andersom geniet ik met de velomobiel op wegen die ik met de ligger liever vermijd. Wat met de ligger saai is, kan met de Velomobiel heerlijk doorrijden zijn.
Met de velomobiel liggen kruissnelheid en langzaam rijden veel verder uit elkaar als op de ligger. Ook op dezelfde route. Met de velomobiel pak ik eerder snelle routes, ook als die langs een wat drukkere weg liggen. Ik vind velomobiel rijden ook veel minder vermoeiend. Ik gebruik beiden voor andere doelen, wat het vergelijk lastig maakt.
Zo'n 200 km rit met bijna 29 gemiddeld haal ik met de ligfiets echt niet. dan zo ik denk ik zo tegen de 25 zitten, en
ik zou mogelijk ook eerder naar huis sturen.
De tijd die ik op de woonwerkrit win met de VM, verlies ik tegelijk omdat uit de schuur halen, klaarzetten, inpakken, de binnenplaats oprijden, uitstappen ( rem erop), (rem eraf) Velomobiel manouvreren naar een parkeerplekje, op slot zetten meer tijd kost.
40 fietsen met de Milan is niet zo'n kunst, maar een route vinden waar je die 40 kunt blijven rijden, dat is lastig. Zelfs langs de saaie Meilandsedijk ga ik bij bijna ieder zijstraatje toch weer terug naar zo'n 35. Bij de rotonde naar 25, rustig optrekken naar 40 duurt dan zo'n 2 km afstand. Fietspad uit de voorrang, soms slecht zicht of er wat aan komt. Ik ben daar constant aan het optrekken en vertragen en als ik de fijne snelheid heb, komt de volgende zijstraat. Op de ligger houd ik 10 seconden de benen stil voor een zijstraatje, de rotonde kan met 30-35 ook nog wel.
Ik ben blij dat ik kan kiezen welke fiets ik pak.