11-Sep-2024, 03:17 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Sep-2024, 03:18 PM door 365cycle.)
(11-Sep-2024, 02:03 PM)Lopopodium schreef: Goede vraag (vind ikzelf dan) is of het als fietser nou het beste is om een auto links of rechts in te halen. Ik kom in de bebouwde kom ook af en toe een auto tegen die irritant langzaam gaat. Daar blijf ik echt niet achter hangen. Ik weet eigenlijk alleen niet erg goed wat nou over het algemeen het verstandigste is, rechts inhalen omdat de fietser in de praktijk meestal rechts van de weg hangt en de auto is meer naar links en je hebt vaak een fietsstrook rechts, of juist links inhalen want al het inhaalwerk hoort links te zijn en je hebt daar over het algemeen meer ruimte (geen stoeprand of geparkeerde auto's).
Sterk afhankelijk van de situatie. Als ik er met een behoorlijk snelheidsverschil voorbij kan en een volledige rijbaan heb ga ik in de meeste gevallen liever links. Op de bukfiets zit ik lekker hoog en ga ik ook weleens rechts, mits ik een uitwijkmogelijkheid heb.
(10-Sep-2024, 01:32 PM)datakneder schreef: Inhalen op een kruising is wettelijk verboden en dit zou je dus nooit mogen doen.
(11-Sep-2024, 02:03 PM)Lopopodium schreef: Op een voorrangsweg is dat niet verboden. Als je zelf op die voorrangsweg rijdt en bij het inhalen door verkeer van een (voorranggevende) zijstraat wordt geraakt, zit jij niet fout. Gevoelsmatig wel omdat je feitelijk aan het spookrijden bent voor korte duur, maar volgens mij wettelijk gezien niet.
Is niet waar, inhalen op een kruispunt is al sinds (RVV) 1990 niet meer verboden. Je mag alleen niet inhalen waar dat gevaar kan veroorzaken, kapstokartikel 5 WVW 1994 is van toepassing. In de praktijk ben je dus afhankelijk van hoe de pet van de agent en/of de verzekering staat als het mis gaat. Vertellen dat je in een velomobiel reed is geen pluspunt in dat soort situaties, ik doe het dus alleen als ik de situatie goed kan overzien.....maar ook wel weer best vaak, want remmen voor een auto die af gaat slaan heb ik echt geen zin in.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.