08-Oct-2024, 07:21 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Oct-2024, 07:23 AM door Boyd Maduro.)
(08-Oct-2024, 06:13 AM)Wim -de roetsende schreef:(07-Oct-2024, 10:42 PM)365cycle schreef: Zucht...
We beseffen ons allemaal dat jij niet zo leeft Wim. Ik vind een horloge dat me mogelijk op zaken wijst die ik zelf nog niet gevoeld had (net als o.a. Hardloper) wél prettig. En ja, ik laat het horloge soms voor me op de rem trappen. Met name op momenten dat ik vroeger ongemerkt over m'n eigen grenzen heen zou gaan, om vervolgens weer een paar weken weinig te fietsen i.v.m. een knetterlege energie-tank.
Duidelijk. Mooi dat zo'n hulpmiddel daarbij kan helpen.
Ik vraag mij alleen af of mensen nog wel voldoende in staat zijn om te voelen, als ze hun gedrag en acties laten bepalen door getallen en waardes.
Jammer van die 'Zucht..."
Ook jij hebt 'stokpaardjes' waar anderen soms van moeten zuchten. Toch?
Juist die getallen en waardes zijn voor veel mensen mooie handvatten om heel abstracte processen in je lichaam zichtbaarder en daardoor begrijpelijker te maken. Als je niet weet hoe iets voelt dan kan je er ook niet op letten. Persoonlijk weet ik bijvoorbeeld dat ik een bepaald vermogen kort, middellang of lang kant volhouden. Deels voel ik dat natuurlijk ook wel aan en ik kan dus op gevoel ook prima af. Wil ik mezelf echter pushen dan lukt het een stuk beter om dat te doen met die getallen en waardes als uitgangspunt, dan kan ik vermogens trappen die de eerste tien minuten wellicht wat hoog aanvoelen voor een rit van meerdere uren maar, doordat ik weet dat ik mezelf wel push maar niet opblaas, kan ik dit toch uren volhouden.
Andersom kan je gevoel je soms erg voor de gek houden. Als je denkt dat je hard trapt maar je komt niet vooruit dan is het best handig om te zien dat je ook gewoon minder hard trapt dan dat het voelt, bijvoorbeeld omdat je benen simpelweg moe zijn van de dagen er voor waardoor je met dezelfde 'perceived intensity' dik 50W langzamer gaat. (Of je trapt wel even hard als anders en er loopt gewoon ergens iets aan of je band is zacht )