08-Oct-2024, 07:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Oct-2024, 10:59 PM door Arend-Jan.)
(08-Oct-2024, 06:02 PM)John1000 schreef: Uitgaande van dat bij snelheden boven 40 km/uur de rolweerstand te verwaarlozen
is, dan is het vermogen evenredig met de derde macht van de snelheid:
-knip-
Ehhhh maar dat klopt niet.
Bij 60 km/u is rolweerstand nog steeds ongeveer de helft, bij zo'n efficiënte fiets.
Bovendien is de snelheid waarop luchtweerstand dominant wordt nogal afhankelijk van je gewicht en het soort band dat je monteert uiteraard...
Het rollen dat een velomobiel doet tijdens trappen komt niet door middelpunt vliegende kracht maar door de inertia (massa traagheid) van je benen, die je in verticale richting telkens op gang brengt, remt, en daarna weer op gang brengt in tegengestelde richting, weer remt etc etc.
Ga maar eens op de bank zitten met gestrekte armen vooruit, en doe dan je armen snel 5 cm omhoog/omlaag (tegengesteld). Dan ga je zelf ook wiebelen, terwijl er niets rond draait