Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Vanmorgen ivm de kou voor het eerst besloten om iets in het luchtgat te stoppen om de luchtstroom tegen te houden.
erg fijn.. de eerste paar km, daarna was ik blij dat ik het zo had gedaan dat het fietsend open te maken was Big Grin (al was dat dan weer ineens vrij veel frisse lucht)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(03-Oct-2024, 04:15 PM)Boyd Maduro schreef: Vanmorgen ivm de kou voor het eerst besloten om iets in het luchtgat te stoppen om de luchtstroom tegen te houden.
erg fijn.. de eerste paar km, daarna was ik blij dat ik het zo had gedaan dat het fietsend open te maken was Big Grin (al was dat dan weer ineens vrij veel frisse lucht)

Bij mijn Milan past er nu precies een afvoerdop van een wasbak in. Ik heb het gat iets opgeschuurd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(03-Oct-2024, 04:15 PM)Boyd Maduro schreef: Vanmorgen ivm de kou voor het eerst besloten om iets in het luchtgat te stoppen om de luchtstroom tegen te houden.
erg fijn.. de eerste paar km, daarna was ik blij dat ik het zo had gedaan dat het fietsend open te maken was Big Grin (al was dat dan weer ineens vrij veel frisse lucht)

Mocht je iets meer fancy en regelbaar willen hebben, dan  https://www.velomobile-nord.de/shop-2/
Ik heb 'm hier liggen, maar nog geen ervaring om te delen.

BugBox 2.0
Die Bugbox wird auf den Tretlagermast gesetzt und verhindert, dass sich Stechinsekten in das Innere des Velomobils verirren.
Mit der Klappe kann der Luftdurchsatz reguliert und auch etwas gelenkt werden. Besonders sinnvoll im Winter wenn man eisige Luft draußen halten möchte.
Passend für den 50mm Tretlagermast wie er im A7, A9, W9 und M9 verwendet wird.
Für das DF und Snoek gibt es eine abgewinkelte 40mm Variante damit der Luftstrom besser auf den Fahrer gelenkt wird.
Material PLA
59€
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Mja, ik heb zelf een regelklep getekend en geprint, maar hij heeft vooralsnog alleen maar maximaal open gestaan hahahaha
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Bij Velomobile SH zie ik er inmiddels ook een voor de Snoek staan
https://www.velomobileshop.de/p/mastbelueftung
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Is trouwens bekend hoeveel trager de Snoek-L is ten opzichte van de Snoek?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(04-Oct-2024, 12:15 PM)PieterTrapt schreef: Is trouwens bekend hoeveel trager de Snoek-L is ten opzichte van de Snoek?
Hangt er vanaf hoe groot de motor is die erin zit Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
(04-Oct-2024, 02:00 PM)365cycle schreef:
(04-Oct-2024, 12:15 PM)PieterTrapt schreef: Is trouwens bekend hoeveel trager de Snoek-L is ten opzichte van de Snoek?
Hangt er vanaf hoe groot de motor is die erin zit Wink

Niet alleen de grootte van de motor. Ook het aantal PK ervan Smile
Antwoord }
Is de Snoek L dan niet sneller? Als je de berg afgaat ?

Maar even serieus. Is dat verschil tussen de 2 snoeken echt zo groot, dat je beter de kleine neemt mits je er goed in kan bewegen?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
(04-Oct-2024, 04:01 PM)Hardloper schreef: Is de Snoek L dan niet sneller? Als je de berg afgaat ?

Maar even serieus. Is dat verschil tussen de 2 snoeken echt zo groot, dat je beter de kleine neemt mits je er goed in kan bewegen?

Uiteraard. Deze info is al best vaak voorbij gekomen hoor.


Helemaal in het begin (ver voordat jouw QV geleverd werd) heb ik jou ook deze kleine Snoek geadviseerd, omdat jij erin past en licht bent. Voor jou is dit de meest efficiënte vm die er nu op de markt is.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper , Hoekie
(04-Oct-2024, 04:01 PM)Hardloper schreef: Maar even serieus. Is dat verschil tussen de 2 snoeken echt zo groot, dat je beter de kleine neemt mits je er goed in kan bewegen?
Als je 40 kan rijden met je QV ga je met een kleine Snoek denk ik door tot 60 km/h.
De Snoek L heeft volgens mij eigenlijk een betere lijn dan de kleine Snoek, maar omdat ie gewoon groter is is de kleine Snoek wel sneller.

Overigens zie je datzelfde fenomeen bij wel meer modellen; de Milan met de beste stroomlijn is de enorm brede, forse, lange 4.2.
Daarna heeft de Milan GT de beste Cw, daarna de Milan SL, en de Milan RS bungelt onderaan.

Ga je echter uitrekenen hoeveel luchtweerstand je moet doorbreken, dan zie je onder andere hier dat je Cw (in het engelse Cd) * A moet doen, waarbij A het frontaal oppervlak is. De uitkomst van die berekening is bij de Milan RS het kleinst, en het grootst bij de Milan 4.2, dus de grootste heeft toch de meeste luchtweerstand.

Desalniettemin is die enorme Milan 4.2 erg indrukwekkend; er is een Duitse rijder die met een glasvezel prototype inclusief volwassen passagier gemiddeld meer dan 40 km/h reed over een afstand van 70 km op de openbare weg.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(04-Oct-2024, 12:15 PM)PieterTrapt schreef: Is trouwens bekend hoeveel trager de Snoek-L is ten opzichte van de Snoek?



Ik vermoed dat je op zoek bent naar een tabel met snelheden (in km/uur)



v_Snoek v_SnoekL

40      ?

45      ?

50      ?



Volgens mij bestaat deze (nog) niet.



(04-Oct-2024, 04:21 PM)Wim -de roetsende schreef: Helemaal in het begin (ver voordat jouw QV geleverd werd) heb ik jou ook deze kleine Snoek geadviseerd, omdat jij erin past en licht bent. Voor jou is dit de meest efficiënte vm die er nu op de markt is.



Volgens Hardloper zat hij in de Snoek klem, zie ^[https://ligfietsers.nl/thread-1893-post-...l#pid54581



Ik sluit mij aan bij (maar dat is wel met onderbuikgevoel):



(04-Oct-2024, 04:56 PM)365cycle schreef: De Snoek L heeft volgens mij eigenlijk een betere lijn dan de kleine Snoek, maar omdat ie gewoon groter is is de kleine Snoek wel sneller.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
(05-Oct-2024, 07:56 AM)John1000 schreef: Volgens Hardloper zat hij in de Snoek klem, zie ^[https://ligfietsers.nl/thread-1893-post-...l#pid54581

Tja, wat is klem. Ik zit in de MilanSL aangesloten en dat voelt juist fijn.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Boyd Maduro
(05-Oct-2024, 07:56 AM)John1000 schreef:
(04-Oct-2024, 12:15 PM)PieterTrapt schreef: Is trouwens bekend hoeveel trager de Snoek-L is ten opzichte van de Snoek?



Ik vermoed dat je op zoek bent naar een tabel met snelheden (in km/uur)



v_Snoek v_SnoekL

40      ?

45      ?

50      ?



Volgens mij bestaat deze (nog) niet.

Niet gemeten, maar zal heel aardig kloppen:

40: 0,5
45: 1
50: 2

Dit is op basis van vergelijkingen tussen SL en GT, die nog dichter bij elkaar liggen qua frontaal oppervlak en dus ook qua snelheid

Maar het is een vreemde vergelijking, want de meeste mensen die in een kleine Snoek rijden zijn ook lichter dan de meeste kopers van een SnoekL. En dat extra gewicht verhoogt de rolweerstand en laat de grotere fiets dan ook trager lijken. Daarentegen hebben die dan vaak/potentieel wel weer meer trapvermogen tot hun beschikking..
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
Snoek-L Garmin Varia Radar oplossing (ja, het kleine boutje moet nog vervangen worden door een plattere)
Met dank aan Sven van Velomobile Nord voor de Snoek-adapter.
[Afbeelding: Combi-2x-varia-radar-foto.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Cygnus
Ook fraai

Mijn ontwerp is tevens til-oog + kapje voor de lens van de dashcam.
Hier 1x mét en 1x zonder Varia te zien (onderweg naar Assen):
[Afbeelding: IMG-20240922-072455581.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie , Cygnus
(05-Oct-2024, 08:03 AM)Wim -de roetsende schreef:
(05-Oct-2024, 07:56 AM)John1000 schreef: Volgens Hardloper zat hij in de Snoek klem, zie ^[https://ligfietsers.nl/thread-1893-post-...l#pid54581

Tja, wat is klem. Ik zit in de MilanSL aangesloten en dat voelt juist fijn.

Klem is niet meer goed weten hoe ik eruit moest klimmen of goed gaan zitten zodat ik kon wegfietsen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(05-Oct-2024, 01:30 PM)Hardloper schreef: Klem is niet meer goed weten hoe ik eruit moest klimmen of goed gaan zitten zodat ik kon wegfietsen.

Dat is toch echt een kwestie van ervaring en wennen volgens mij.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
(05-Oct-2024, 11:07 AM)Arend-Jan schreef: Niet gemeten, maar zal heel aardig kloppen:

40: 0,5
45: 1
50: 2

Dit is op basis van vergelijkingen tussen SL en GT, die nog dichter bij elkaar liggen qua frontaal oppervlak en dus ook qua snelheid

Maar het is een vreemde vergelijking, want de meeste mensen die in een kleine Snoek rijden zijn ook lichter dan de meeste kopers van een SnoekL. En dat extra gewicht verhoogt de rolweerstand en laat de grotere fiets dan ook trager lijken. Daarentegen hebben die dan vaak/potentieel wel weer meer trapvermogen tot hun beschikking..


Uitgaande van dat bij snelheden boven 40 km/uur de rolweerstand te verwaarlozen
is, dan is het vermogen evenredig met de derde macht van de snelheid:

v_Snoek v_SnoekL relatief_verschil_in_vermogen
40 39.5 3%
45 44 7%
50 48 13%

Het lijkt mij geen vreemde vergelijking: als ik in een Snoek of Snoek-L rijd,
scheelt het volgens mij 1 kg => verwaarloosbaar

Tijdens het rijden met de Snoek viel mij op dat de carroserie leek te rollen
in het ritme van het trappen. Ik voelde een toename van druk beurtelings op mijn
schouders, waarbij ik niet het idee had dat ik in mijn stoel zat te schuiven.
Het komt volgens mij door de gewichtsverplaatsing van de voeten (met benen in
een cirkelbeweging).

De baansnelheid van het pedaal v=wxr=w*r*sin(alfa) met alfa de hoek tussen
hoeksnelheid w en cranklengte r
alfa=90 graden => v=w*r

De middelpuntvliedende kracht is F=r\m*v^2
Deze kracht zorgt voor het grootste koppel om de carroserie te laten rollen als
de cranks verticaal staan.

De effectieve massa heb ik niet uitgerekend, maar wordt contant verondersteld.
Demping en massatraagheid zijn niet meegenomen.

Bij kleine rolhoek is de rolhoek omgekeerd evenredig met de cranklengte.
Bij gelijke baansnelheid van het pedaal is trapfreqentie omgekeerd evenredig
met de cranklengte.

Dus bij gebruik van kortere cranks en gelijke baansnelheid van de pedalen, zal
het rollen van de carroserie worden vergroot en de frequentie zal toenemen.

De verwachting is dat bij gelijke veerkonstante van de gemonteerde veren de
Snoek ongeveer 6.5% meer zal rollen dan de Snoek_L door de kleinere asspoor.
Antwoord }
Ik denk niet dat de carrosserie rolt, maar hij vervormt mogelijk. Ik ken de Snoek niet goed genoeg om te kunnen inschatten wat er vervormt. Daarbij zijn er wel een aantal mogelijkheden. Een beweging in het trapritme kan ook met te slappe/zachte vering te maken hebben. Bij trappen zonder belasting zou je dan ook die beweging moeten merken. Het zou kunnen dat de body wat vervormt, bijvoorbeeld omdat de neusbevestiging van de trapasboom wat mee beweegt met de trapkrachten. Het kan ook zijn dat de brug, wielkasten door de trekkracht op de ketting(rol) omhoog gedrukt wordt. In diverse berichten op het Duitse forum lijkt wel duidelijk te zijn dat bijvoorbeeld de bevestiging van de achterbrug vrij gemakkelijk beweging toelaat.

Er is maar een zeer kleine groep mensen die in beide fietsen past, voor wie de vergelijking nut heeft. En je kunt er op heel veel manieren naast zitten. Ik weet kan de bovenstaande berekeningen net een beetje volgen, maar bij het gebruik van kortere cranks daalt ook het koppel wat op het kettingblad terecht komt. En juist dat koppel veroorzaakt mogelijk de vervorming. Met kortere cranks en een hoger toerental, kun je met een kleiner kettingblad rijden, wat de krachten op de ketting weer vergroot. Jij rekent met de grootste kracht als de cranks horizontaal staan. Ik kan dan bijna geen druk meer uitoefenen op het pedaal. De kracht op het pedaal, en daarmee de vervorming van de daarmee verbonden delen, trapas, trapasboom is bij mij het grootst net na recht omhoog. Kortom er gebeuren tegenstrijdige dingen. Daarom ben ik ook erg voorzichtig met conclusies trekken, zeker als daarin maar 1 onderdeeltje belicht wordt en als oorzaak wordt aangewezen.

Ik vrees dat het gaat om een samenspel tussen diverse dingen, baserend op mijn ervaringen met 2 zeer verschillende velomobielen, mijn eigenbouw en een Milan mk2. De houten is super stijf onder trapkrachten, maar vervormt in dwarsdoorsnee als ik op 2 wielen door de bocht ga. Hij zwabbert wat op de weg omdat ie erg licht geveerd is. Zoals zo'n Amerkaanse bak in een 70er jaren film. En dat hobbelen wat jij vermoedelijk bij de snoek ervaren hebt, doet ie ook als ik heel snel in het luchtledige trap. Bij een laag-normaal toerental niet. Samenspel tussen bewegend gewicht en slappe veren. De Milan heeft veel stuggere vering, ingericht op de 15 kilo zwaardere vorige eigenaar. Ook doet ie bijna niks in dwarsdoorsnee als ik op 2 wielen ga. En hobbelen doet ie ook niet. Maar bij wegrijden of klimmen in een te zware versnelling kun je het krachtenspel volgen in de beweging van het mastje waarop de derailleur zit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(08-Oct-2024, 06:02 PM)John1000 schreef: Uitgaande van dat bij snelheden boven 40 km/uur de rolweerstand te verwaarlozen
is, dan is het vermogen evenredig met de derde macht van de snelheid:

-knip-

Ehhhh maar dat klopt niet.

Bij 60 km/u is rolweerstand nog steeds ongeveer de helft, bij zo'n efficiënte fiets.

Bovendien is de snelheid waarop luchtweerstand dominant wordt nogal afhankelijk van je gewicht en het soort band dat je monteert uiteraard...



Het rollen dat een velomobiel doet tijdens trappen komt niet door middelpunt vliegende kracht maar door de inertia (massa traagheid) van je benen, die je in verticale richting telkens op gang brengt, remt, en daarna weer op gang brengt in tegengestelde richting, weer remt etc etc.

Ga maar eens op de bank zitten met gestrekte armen vooruit, en doe dan je armen snel 5 cm omhoog/omlaag (tegengesteld). Dan ga je zelf ook wiebelen, terwijl er niets rond draait
Antwoord }
(08-Oct-2024, 07:52 PM)Arend-Jan schreef:
Het rollen dat een velomobiel doet tijdens trappen komt niet door middelpunt vliegende kracht maar door de inertia (massa traagheid) van je benen, die je in verticale richting telkens op gang brengt, remt, en daarna weer op gang brengt in tegengestelde richting, weer remt etc etc.

Ga maar eens op de bank zitten met gestrekte armen vooruit, en doe dan je armen snel 5 cm omhoog/omlaag (tegengesteld). Dan ga je zelf ook wiebelen, terwijl er niets rond draait

Dit was in Assen voor mij ook goed te merken. Met 54km/h door die achterste bocht ging prima nèt maar dan moest ik wel mijn benen stil houden. Als ik ging trappen (ook met nauwelijks kracht) dan ging ik stuiteren kiepen Angel
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle , Cygnus
Jep Smile en op zich ben ik daar ook wel blij mee... Dat is toch een soort waarschuwing, als hij begint te tippen/wippen weet je dat je die bocht niet veel harder meer moet willen Tongue

Maar bij gewoon rechtuit fietsen lukt het mij heel aardig om de fiets stil te houden (tijdens trappen). Toen ik een proefrit maakte in de M9 vond ik dat in die fiets veel moeilijker..
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Boyd Maduro
(08-Oct-2024, 10:56 PM)Arend-Jan schreef:  Toen ik een proefrit maakte in de M9 vond ik dat in die fiets veel moeilijker..

Op het Duitse Forum zou nu iemand kunnen zeggen: "Das verursacht Ärger."

Uitleg: Als je daar iets negatiefs zegt over de vm-en van de heer DF, dan reageert hij of zijn vriendin regelmatig nogal heftig en stevig.


Over die proefrit en de conclusies van Arend-Jan is ook wel iets gezegd meen ik onthouden te hebben.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro
Klopt, je moet je daar vooral niet negatief uitlaten over de Creaties van de V-Messias.
Niet dat ik dat ooit gedaan heb trouwens... ik heb metingen gedeeld. Maar dat was ook al niet goed  Rolleyes

En eerlijk is eerlijk: bij de laatste race op de baan in Aldenhoven leek zijn W9s een érg efficiënt model, presteerde heel vergelijkbaar aan de kleine Snoek (qua watts/km/u). 
Maar ik vind het vervelend hoe laag hij de mast in zijn fietsen monteert (ik ging met mijn hakken over de bodem in A7, M9 en W9) en de breedte van de 'waterslide' (mijn dijen gaan langs het dikke deel/begin/voet van de mast).

Daarnaast heb ik ondertussen dusdanig veel moeite met hun communicatie, onder andere door het maken van claims die gewoon écht niet kloppen (over snelheid maar ook over draaicirkel en over welke banden eronder passen), dat ik geen fiets van ze wil kopen.
Hij heeft veel vernieuwing gebracht, dat mag wel ook nog gezegd worden.
Antwoord }
Kort samengevat: Zeer kundig ontwerper, maar een marcom specialist aanstellen zou ze veel goed doen. Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel , PieterTrapt


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Utrechtse liggers
Ideaal voor de chr i...blokdoorn — 12:36 AM
Einde van de DF(XL) productie
 Maar was er ook...charhof — 11:43 PM
Fiets Apps [Welke gebruik jij?]
Ik zou het niet wete...Hardloper — 11:07 PM
Fiets Apps [Welke gebruik jij?]
Omdat ik meestal op ...TimSch — 11:04 PM
Einde van de DF(XL) productie
Als ik rondkijk ...Hardloper — 11:04 PM
Utrechtse liggers
Het gaat wel, maar i...Wim -de roetsende — 10:51 PM
Fietsen van Wim
Tussen de wielkast...Wim -de roetsende — 10:45 PM
Einde van de DF(XL) productie
Met de verandering...365cycle — 10:26 PM
Fietsen van Wim
Ik ben ondertussen...365cycle — 10:19 PM
Conti contact speed
Voortaan even vragen...365cycle — 10:16 PM
Einde van de DF(XL) productie
Het valt me op dat v...renevoorburg — 10:15 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
! Ik moet al...Gideonaut — 09:46 PM
Utrechtse liggers
Die 17km/u is wel mo...blokdoorn — 09:43 PM
Fietsen van Wim
En ik wil geen te ...Frutsel — 09:22 PM
Banden, banden en nog eens banden
PS: Ik heb je post g...Willeke_IGKT — 09:10 PM
Utrechtse liggers
Gerrit organiseert...Wim -de roetsende — 08:57 PM
Fietsen van Wim
Ik heb nu een pa...Wim -de roetsende — 08:55 PM