09-Oct-2024, 12:04 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Oct-2024, 12:07 AM door 365cycle.)
(08-Oct-2024, 09:56 PM)Wim -de roetsende schreef: Mijn gevoel op de Roeifiets is heel goed. Ik voel mij altijd heel fijn en gelukkig op die fiets.Nu vergelijk je appels met peren, en ik kan me eerlijk gezegd ook niet aan het gevoel onttrekken dat je het misschien wel niet helemaal wil begrijpen.
Zou ik gaan meten, dan zie ik dat mijn gemiddelde snelheid 'bedroevend laag' is vergeleken met veel andere fietsen en fietsers.
Toch is en blijft het gevoel goed.
Ik begrijp anderen die willen meten echter ook prima hoor. Fijn dat we zo verschillend (mogen) zijn.
Nog maar een keer vanuit mijn perspectief, omdat ik je mag: Wanneer ik naar mijn werk fiets is mijn gemiddelde reistijd van belang, want ik moet op bepaalde momenten op bepaalde plaatsen zijn. Ik kan m'n kind simpelweg niet voor 8:15 bij school droppen en haal hem het liefst uiterlijk 18:00 op bij de BSO. Eigenlijk is dat al veel later dan ik zou willen, maar als alleenstaand vader (co-ouder) heb ik geen keus. Er moet gewerkt worden. Ik mis wat luxe die jij wel hebt.
Reistijd t.o.v. gemiddeld vermogen (ook nominaal) zijn dan belangrijk, en het is ook prettig om te weten of ik op een bepaalde (andere) route misschien een kwartiertje kan winnen door flink meer vermogen te trappen (en dus op wat reserves in te teren); de ene keer voor m'n training of plezier en de andere keer omdat ik misschien eens haast minder tijd heb.
In de weken dat ik m'n kind heb is er nul tijd voor mij om puur te bewegen (anders dan noodzakelijke fietsritjes). 's Ochtends en 's avonds kan ik niet weg, ik kan hem niet lang alleen laten (en eigenlijk wil ik dat ook gewoon niet). Op dagen dat ik thuis werk haal ik hem liever wat eerder op (vandaag dan wel met een kwartiertje om fietsen met de verse vis).
Mijn reistijd naar werk is dus ook de tijd waarin ik van m'n fietstocht geniet en waarin ik fit blijf.
Zou ik veel dichterbij werken, dan loont die roeifiets misschien wel (ik zou er eigenlijk best een 209 of 222R bij willen hebben "voor de heb", maar die komt dan hooguit 5-10 keer per jaar buiten; nu heb ik voor relaxte zonnige ritjes de Challenge Focus), maar nu niet, want kantoor is er in drievoud: Op ~45, ~48 en ~57 km afstand. Als je dat soort afstanden als man van beginnend middelbare leeftijd soms 3-4-5 dagen per week binnen 1,5u moet rijden en ook nog energie wil hebben voor je kind, je vrienden en je LAT-relatie, is (behalve een snelle velomobiel aanschaffen) het (ook) een goed plan om zorgvuldig met je energie om te springen en de sensor of de vinger aan de pols te houden.
Daarbij heb ik geen enkel probleem met gevoelsmensen en evenmin met chakra's, reiki en andere spirituele zaken, maar ik vertrouw het liefst op de wetenschap. Fouten maken en ervan leren hoort óók bij wetenschap, daar ben ik dan ook zeker niet vies van. Feit blijft wel dat ik stabieler rijd en m'n energie beter kan plannen sinds ik het doe zoals ik het doe.
Deels zit het in de aard van het beestje hoor. In m'n autotijd was ik ook al nooit van de carburateurs. Afstellen doe ik nauwkeurig, met programmeerbare ontsteking en injectie. Als het mis gaat valt er in ieder geval data te analyseren en leer ik ervan.
Zodra iemand me laat zien dat hij/zij met een efficiënt tempo 800 km in een werkweek kan fietsen (waarvan 500 km op 2 dagen naar een klant), en dat ook nog goed kan onderbouwen, ben ik bereid om weer aan die methode te gaan twijfelen. Tot die tijd laat ik het hierbij, want het werkt
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.