17-Oct-2024, 12:47 PM
Voor mij is gemotoriseerd versus niet-gemotoriseerd een wezenlijk verschil. Ik zie een verschil in het gedrag:
Gemotoriseerd verkeer (e-bikes, e-fatbikes, scooters): gedragen zich relatief vaak asociaal
Zelf trappen (fiets, racefiets, ligfiets, velomobiel): rijden netter, passen hun gedrag meer aan.
Eigenlijk is dit heel raar, want het gemotoriseerde verkeer kan veel sneller optrekken na een stop. Toch hebben e-bikes veel meer de neiging om "dom door te jakkeren".
Ik vermoed dat dit een psychologische oorzaak heeft. Wij fietsers weten dat we snel gaan, want we spannen ons flink in. Een e-biker heeft zelf niet door hoe snel hij rijdt. Er is ook een fysieke oorzaak: wie zelf fietst, krijgt een hogere hartslag, bloeddruk, de adrenaline stroomt ons door de aderen, en daardoor zijn we alerter. En attenter.
De e-biker zit in zijn eigen cocon, leunt achterover op zijn fiets alsof die op de bank "hangt", vaak nog druk bezig met de smartphone, en andere verkeersdeelnemers boeien hem/haar nauwelijks. Er wordt dus dom door gereden.
Daarom slaat het Groninger gemeentebestuur in mijn ogen de plank mis: een ebiker rijdt even asociaal als een scooteraar. Ik trek de lijn dus niet tussen elektro- versus benzinemotor, maar tussen wel- en niet gemotoriseerd verkeer.
En daarom is het ook terecht dat velomobielen wél sneller mogen rijden dan 25 op het fietspad, maar Van Moofs niet. Ik ben #team365 :-)
Gemotoriseerd verkeer (e-bikes, e-fatbikes, scooters): gedragen zich relatief vaak asociaal
Zelf trappen (fiets, racefiets, ligfiets, velomobiel): rijden netter, passen hun gedrag meer aan.
Eigenlijk is dit heel raar, want het gemotoriseerde verkeer kan veel sneller optrekken na een stop. Toch hebben e-bikes veel meer de neiging om "dom door te jakkeren".
Ik vermoed dat dit een psychologische oorzaak heeft. Wij fietsers weten dat we snel gaan, want we spannen ons flink in. Een e-biker heeft zelf niet door hoe snel hij rijdt. Er is ook een fysieke oorzaak: wie zelf fietst, krijgt een hogere hartslag, bloeddruk, de adrenaline stroomt ons door de aderen, en daardoor zijn we alerter. En attenter.
De e-biker zit in zijn eigen cocon, leunt achterover op zijn fiets alsof die op de bank "hangt", vaak nog druk bezig met de smartphone, en andere verkeersdeelnemers boeien hem/haar nauwelijks. Er wordt dus dom door gereden.
Daarom slaat het Groninger gemeentebestuur in mijn ogen de plank mis: een ebiker rijdt even asociaal als een scooteraar. Ik trek de lijn dus niet tussen elektro- versus benzinemotor, maar tussen wel- en niet gemotoriseerd verkeer.
En daarom is het ook terecht dat velomobielen wél sneller mogen rijden dan 25 op het fietspad, maar Van Moofs niet. Ik ben #team365 :-)
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead