24-Oct-2024, 11:02 PM
(24-Oct-2024, 09:15 PM)PieterTrapt schreef: Interessant is trouwens dat het op die Overheidssite verkeerd staat: "Een enkele keer wordt de berijder van een ligfiets met een breedte boven de 0,75 m bekeurd nadat hij op de rijbaan rijdt."
Nee. Hooguit kun je, in theorie, een bekeuring krijgen bij een breedte minder dan 0,75 meter. Hoe vaak dat daadwerkelijk gebeurt is onduidelijk, en voor zover ik weet is dit nog nooit voor een rechter geweest. En er is dus ook geen jurisprudentie.
Meneer de agent is niet onfeilbaar (of alwetend) dus je kunt prima bekeurd worden voor regels die je (net) niet overtreedt. Zo ben ik wel eens bekeurd voor rijden zonder licht, ongeveer 28 minuten na zonsondersgang, op een fietspad, en al bijna thuis. Tsja. Volgens mij zat ik (nog net) goed, maar als student breng je dat niet even voor de rechter.
(Overigens, nu zou ik het ook niet voor de rechter brengen. De rechter heeft wel wat beters te doen dan zeveren over verkeersboetes...)
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'