25-Oct-2024, 02:53 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Oct-2024, 02:55 PM door ZoefZoef.)
(24-Oct-2024, 09:15 PM)PieterTrapt schreef: Interessant is trouwens dat het op die Overheidssite verkeerd staat: "Een enkele keer wordt de berijder van een ligfiets met een breedte boven de 0,75 m bekeurd nadat hij op de rijbaan rijdt."Een ligfiets met een breedte > 75cm kan nog steeds bekeurd worden. Bijvoorbeeld op een rijbaan met geslotenverklaring voor fietsers, of het niet opvolgen van de aanwijzing van een agent die de fietser naar het fietspad verwijst vanaf die rijbaan.
Nee. Hooguit kun je, in theorie, een bekeuring krijgen bij een breedte minder dan 0,75 meter. Hoe vaak dat daadwerkelijk gebeurt is onduidelijk, en voor zover ik weet is dit nog nooit voor een rechter geweest. En er is dus ook geen jurisprudentie.
Ik negeerde met mn quest en open ligger ook trouwens ook weleens zo'n geslotenverklaring. IK ga niet honderden meters omrijden terwijl ik niemand in de weg rijdt omdat een stukje van 200m van de weg een geslotenverklaring heeft. Zou ik dan net een agent tegenkomen, zou ik met mn velomobiel toch echt bekeurd kunnen worden.
Maar ik zie nu net dat dat al vermeld was.. dus dit laatste zinnetje is een wijziging van mn post