(02-Nov-2024, 11:35 PM)blokdoorn schreef: Als je zeker weet dat het wiel goed is, dan zou ik het zoeken in speling op de lagers. Of de as zit niet goed vast in het frame (maar ken de constructie van de quest niet). Dat zou het bochtengedrag goed verklaren.
Ja, het wiel is zeker goed (was het eerst niet, het oude wiel had een slag en bleek scheef te staan...). Er is geen voelbare speling op de as.
(02-Nov-2024, 11:50 PM)Tijanus schreef: Als het wiel en de arm recht zijn, en het wiel op zijn normale plek op de as staat, dan blijft denk ik alleen over dat de wielkast niet (meer) recht is? Overigens geef je hierboven ook een mogelijke quick&dirty fix: als je nou wel eens een pomp (of iets anders) tegen de kast laat drukken, maar dan van de andere kant?
(03-Nov-2024, 08:43 AM)Willeke_IGKT schreef:
Als je een wat slappe wielkast hebt, zoals de Quest die ik had, kun je misschien de wielkast iets sturen door er iets tegenaan op te bergen.
Ja, de wielkast is wat slap en ik heb ook al zitten denken dat er dan van de andere kant iets moet drukken, maar dat is dan dus van binnenuit naar buiten, oftewel bij het wiel... Heb al gedacht aan een gipsplug erin bijvoorbeeld en dan een oogje daarin en met een tywrap o.i.d. de hele wielkast naar buiten trekken. Maar dat gaat natuurlijk wel enorm in de weg zitten voor bagage.
(03-Nov-2024, 12:13 AM)Jeroen S schreef: Waarschijnlijk geeft je achterband het dan een keer plotseling op. Boem. Houdt dat wel in de gaten.
Ja, dit is zeker onder de aandacht. De wang van de praktisch nieuwe CCU die erop zit is al aardig kaal
Citaat:De versie met Alu achterbrug heeft een instelmogelijkheid bij de bevestiging van de achterbrug, waar je de boel wat mee kunt stellen. De ene kan omhoog en omlaag, de andere van voor naar achteren. Daar kun je iets de achterbrug mee verstellen, en daarmee de positie van het wiel beinvloeden. Een heel klein beetje maakt 40 cm verderop bij de as al een boel. Het wiel kan vertikaal en horizontaal scheef staan, of allebei een beetje.
Dit heeft Harry (Twilwiel) ook al gedaan bij het monteren van het nieuwe wiel (heb de alu achterbrug). Hij heeft me ook laten zien dat alles nu recht is.
Citaat:De achterbrug is ook een beetje flexibel, hij verbuigt de achterbrug als je door de bocht gaat. Daarom wordt het erger in de bocht. Zeker met een dikke (50mm of meer) achterband wordt het wat krap. Onbelast als je omhoog kijkt in de kast is er niks aan de hand. Met alle mogelijke belasting en beweging in as, body zijn die 8 of 10mm die er onbelast over is, snel weg...
....Een smaller bandje kan een oplossing zijn.....
Er zit nu dus een CCU 50-559 op die al aardig aan het afslijten is. Ik neig inmiddels wel naar dan maar een smaller bandje erop inderdaad. Maar welke?? CCU is op zijn smalst 47-559, zou liever nog iets smaller gaan. Maar welke snelle, lekbestendige, hele jaar bruikbare (ik weet dat dat elkaar allemaal tegenspreekt ) banden zijn er dan in 559? Ik zie een Conti Grand Prix 28-559 bijvoorbeeld. Of een Contact Speed 32-559.
(03-Nov-2024, 03:07 AM)Veloquest schreef: is het een optie om de vering wat langer te maken?
Dit zou ook op zich wel kunnen, er zit een instelbare Risse demper in. Heb al geëxperimenteerd met deze een half centimetertje langer maken bijvoorbeeld en dan wordt het minder, maar het lost het niet op. Plus dan dat mijn verlichting laag komt te staan en niet verder omhoog te stellen is...
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt