03-Nov-2024, 12:46 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Nov-2024, 06:13 PM door Tijanus.)
(03-Nov-2024, 10:20 AM)TimSch schreef:Citaat:De achterbrug is ook een beetje flexibel, hij verbuigt de achterbrug als je door de bocht gaat. Daarom wordt het erger in de bocht. Zeker met een dikke (50mm of meer) achterband wordt het wat krap. Onbelast als je omhoog kijkt in de kast is er niks aan de hand. Met alle mogelijke belasting en beweging in as, body zijn die 8 of 10mm die er onbelast over is, snel weg...
....Een smaller bandje kan een oplossing zijn.....
Er zit nu dus een CCU 50-559 op die al aardig aan het afslijten is. Ik neig inmiddels wel naar dan maar een smaller bandje erop inderdaad. Maar welke?? CCU is op zijn smalst 47-559, zou liever nog iets smaller gaan. Maar welke snelle, lekbestendige, hele jaar bruikbare (ik weet dat dat elkaar allemaal tegenspreekt ) banden zijn er dan in 559? Ik zie een Conti Grand Prix 28-559 bijvoorbeeld. Of een Contact Speed 32-559.
De Conti Contact Speed heeft vrij matige grip bij natte weg, dus die zou ik als 'hele jaar bruikbaar' daarop laten afvallen.
Voor de hand ligt inderdaad die Conti Grand-Prix-Nix als je daar qua lekbestendigheid mee uit de voeten kunt.
Aan de andere kant is er de Conti Gatorskin (ook 28-559) die hoog scoort op lekbestendigheid, maar weer niet zo snel is.
De Panaracer Pasela (aan de snelle kant) en Schwalbe Kojak (aan de lekbestendige kant) zitten daar ergens tussenin en zijn ook beschikbaar in smallere 559 maten.
Zelf zou ik eerst die Grand-Prix-Nix proberen, hoeveel (en welke) voor lekbestendigheid je precies nodig hebt is in sterke mate afhankelijk van je route.
Op mijn woonwerkracer zitten (in de winter, en soms ook in de zomer) Specialized Armadillos, die zijn er niet in 559, maar ik denk dat ze qua band lijken op de Conti Gatorskin. Als dat klopt, is het bij zo'n 'onverwoestbare' (oh, dat zijn ze!) band vooral belangrijk om ze goed op druk te houden. De aanbevolen druk voor de Armadillo in 28 mm is 7.6 - 8.6 bar, en bij die druk voelen ze niet erg anders dan mijn standaard zomerbandje Vittoria Rubino Pro. Zodra ze rond of onder de 6 bar zakken worden ze echter wel opvallend veel trager. Kennelijk kost het vervormen van al die lekbestendigheid nogal wat energie.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'