(, 12:12 PM)Hardloper schreef: Zou die ingestelde FTP dan juist hoger moeten liggen of juist lager?Ik denk flink lager. Zoals gezegd, bij mij komen de zones op vermogen en hartslag ongeveer overeen (niet bij een sprintje, wel bij wat langere belasting). Er kan wat verschil in zitten; op dagen dat ik me de Hulk voel ligt de hartslag wat lager, op dagen dat ik slecht geslagen heb is m'n hartslag verhoudingsgewijs hoog, maar groter dan bijvoorbeeld zone 3 hartslag met een zone 2 vermogen wordt dat verschil niet.
Als je die data echt juist wil krijgen is het misschien de moeite om even een paar dagen wat rust te pakken (totdat je "Peaking" bent volgens je horloge), en dan eens je FTP te testen. Dat kan zowel met een ForeRunner als met een Edge fietscomputer.
Forerunner: Start -> Bike kiezen maar nog niet doorklikken -> midden links vasthouden zodat het menu tevoorschijn komt -> Training -> FTP Guided Test
Edge (1040): Settings -> My Stats -> Power -> Puntjes -> FTP test
In beide gevallen heb je een ECG hartslagsensor (borstband) en een vermogensmeter nodig om de test uit te kunnen voeren. Een polshartslagmeter werkt voor mij best goed in de velomobiel en de data wordt door kwantiteit best nauwkeurig, maar is te onnauwkeurig om als grondslag voor een betrouwbare meting te gebruiken.
Belangrijk: Let wel op dat je zo'n test doet op een stuk weg waar je niet echt op de weg hoeft te letten, of misschien zelfs liever op een binnen-fiets ofzo. Maximaal fietsen beperkt echt je vermogen om veilig deel te nemen aan het verkeer, en in een QV heb je dat een stuk harder nodig dan op hardlooptempo.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.