(7 uren geleden)Arend-Jan schreef: Als je het zou plotten zou bij een constante pedaalkracht (wat nooit gebeurt) het vermogen bij een rond blad een sinusoïde zijn, en bij een ovaal blad een sinusoïde-die-verticaal-ietje-ngedrukt-is-maar-met-bredere-toppen (of: steilere flanken). Maar de integraal (het oppervlak onder de grafiek, de geleverde arbeid) is hetzelfde.
Dat klopt... als we altijd in een perfecte sinusoïde trappen, maar dat doen we niet. Bij weinig kracht en/of een hoog toerental is de "smoothness" van onze pedaalslag belabberd. Zwoegen we vloekend een steile helling op, dan trappen we vaak verrassend effectief. Ik kan het niet direct onderbouwen met wetenschap (en wil op dit tijdstip ook niet uitzoeken hoe ik dat zou moeten doen), maar kijk je grafieken er maar eens op na (of zet de Cycling Dynamics in beeld op je Garmin); bij 60 rpm is het deel van je slag waarover je (noemenswaardig) kracht levert soms zomaar 2x zo lang.
Met een ovaal tandblad is je toerental niet meer constant. Het deel van de slag waarin je kracht levert wordt misschien wel 75 rpm, terwijl je eigenlijk 90 rpm trapt. Het deel van de slag waarop je bergop gehoopt had dat je velomobiel voorzien was van een vliegwiel wordt 105 rpm.
De vraag voor of een ovaal kettingblad werkt is er volgens mij één in twee delen:
- in hoeverre kan je langer hard trappen wanneer het toerental in een deel van de slag lager is?
- in hoeverre word je (met name bergop) minder afgeremd doordat het dood punt van je slagen korter is?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.