Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
#22
(, 01:33 AM)Jeroen S schreef: De optie om een hoog gemiddelde te rijden door meer risico te nemen, of genoegen te nemen met een zeer kleine veiligheidsmarge maakt de kans dat er iets mis gaat wel aanzienlijk groter. Rondrijden met een zeer sterke wens nog net iets harder te gaan, harder dan ter plekke verantwoord is, of harder als je beheersing van  de velomobiel toelaat, harder als waar het andere verkeer rekening mee houdt...
Er ligt hier een leuke parallel met rijden op het circuit; op de Nordschleife bijvoorbeeld zijn tijdens Touristenfahrten getimede ritten streng verboden. Je mag dus níet met een stopwatch in beeld over de openbare tolweg die het dan is rijden. Je mag wél een video maken en achteraf een timer in beeld zetten op basis van de videobeelden.
Harder rijden dan verantwoord is moet je in mijn optiek echt lostrekken van de ambitie om een hoog gemiddelde neer te zetten. Een hoog gemiddelde rijden heeft nut als je tijd uit wil sparen op een traject dat je vaak rijdt; ik kan je uit ervaring vertellen dat als je ergens tegenaan klapt je gemiddelde inzakt als een plumpudding.

(, 03:12 AM)datakneder schreef: Jij was nou wel degene van wie ik het laatste zou verwachten dat je het niet eens met mij zou zijn. Voor zover ik weet ben jij degene met veel vermogen die weinig wedstrijden rijdt. Ik had het idee dat de fiets voor jou in eerste instantie ook een vervoersmiddel is. Dus dat je als je van A naar B wil, je wel uitzoekt welke route voor jou het snelst is kan ik helemaal begrijpen. Maar dat is ook niet waar ik op doel. Ik doel op mensen die denken dat hun oude uur-record op x km/h staat en een route en tijdstip gaan plannen om dit te verbeteren.
Zoveel vermogen heb ik momenteel niet hoort, het valt me vies tegen na een jaar weinig fietsen Big Grin
Zo hard mogelijk fietsen om een tijd te verbeteren doe ik op zich ook wel - en als het niet is om een keer een nieuw PR neer te zetten dan is het wel omdat ik ergens heen moet en haast heb - maar altijd met mate. Nogmaals; ik denk dat je roekeloos rijden echt los moet zien van een zo hoog mogelijk gemiddelde rijden.

(, 03:12 AM)datakneder schreef: Dus volgas laagvliegen omdat het die dag lekker loopt, helemaal prima. Maar volgas laagvliegen terwijl het die dat eigenlijk net niet loopt, maar je probeert er nog alles uit te persen. Dat zijn de momenten dat je meer moet oppassen.

De vraag is ook opgeworpen door Hardloper. En ik heb met hem samen gereden. Op een gegeven moment een rare slinger van zijn fiets met een boom in de buurt. Vermoeidheid was het commentaar. Prima, maar daarmee ook even mijn commentaar in perspectief.
Juist hierom. Eigenlijk zeg je: "ik krijg alle signalen dat ik te hard rijd en/of niet helemaal scherp ben, maar ik ram toch maar door".
Toen ik anderhalf jaar geleden mijn aanrijding kreeg had ik een kater en gaf de Garmin aan dat ik bij aanvang van mijn rit van 130 km m'n body battery op 8% stond. Dat is eigenlijk hetzelfde als in de auto stappen na een nacht zonder slaap. De hogere hartslag in de fiets geeft je de illusie dat je wakker én scherp bent, maar ik had al een paar domme fouten (met name in route volgen) gemaakt voor ik een auto kopte.

(, 03:12 AM)datakneder schreef: En ik heb vroeger ook totaal kapot op een bukfiets gezeten, waarbij mijn vriend ze: "Volgende weg links" En ik doodleuk vroeg: "Welke weg?" Visueel zag ik hem wel (op 20m), maar het lukte me niet meer om te snappen wat de zin inhield. Niet gezond en veilig.
Reed je te hard? Ik heb dit namelijk altijd wanneer ik vol het rood in ga. Helder denken op een berg cortisol lukt gewoon niet, en met een velomobiel ga je gewoon te snel om dan geen grove fouten te maken.

(9 uren geleden)Arend-Jan schreef: Mijn opmerking over meer je best doen op langzame stukken ging uiteraard niet over meer risico nemen. Ik bedoelde dat het meer loont om je bij een heuvel extra in te spannen omhoog, dan omlaag. En zelfde bij wind tegen ipv wind mee, etc.
Zeker, maar het werkt nog beter om te zorgen dat die brug er niet is. Zo hard als de Duitsers soms rijden, tot aan 60 (bewogen) gemiddeld, is hier zelden haalbaar, maar een woon-werkroute over de Lekdijk gaat ook veel sneller dan één door de stad. 

(8 uren geleden)Frutsel schreef: Gewoon een stel mensen op Strava volgen die veel sterker rijden dan jij. Dan geef je vanzelf de hoop op dat het nog een keer wat wordt Smile
Er zijn altijd sterkere mensen. Je kan beter op jezelf focussen als je fitter wil worden.

Kort samengevat: Een hoog gemiddelde is sowieso geen goede indicator van of jij fitter geworden bent of niet, omdat het simpelweg van teveel factoren afhankelijk is. Zeker het bewogen gemiddelde is niet meer dan een stom getalletje, tenzij het over hetzelfde traject gaat en er geen externe factoren zijn. M'n vroegere ritten, van A naar B door heel rustig gebied, vrijwel altijd op zondagavond om 23:00 en over 100 km, waren een goed voorbeeld waarbij bewogen gemiddelde soms "leuk dat het vandaag zo hard ging" kon zijn. 
Als het wél gaat om snel van A naar B komen moet je vooral kijken naar de gemiddelde totale reistijd over meerdere pogingen:
  • Hoe vaak is die ophaalbrug in de korte route open, en hoeveel minuten kost je dat dan?
  • Je kan die brug omzeilen, maar dan heb je drie stoplichten extra. Hoeveel tijd kost dat?
  • Hoeveel fietsers rijden er in de weg op het fietspad, loont het misschien om een achteraf-weggetje te pakken dat het traject een kilometer langer maakt?
  • Hoeveel zijstraten zitten er in de route waar je vaart moet minderen om er verantwoord voorbij te kunnen rijden?
  • Hoeveel auto's rijden er op dat smalletje weggetje, die jou inhalen en vervolgens voor je gaan remmen om een tegenligger ruimte te geven?
Een vlotte route vinden is gewoon niet makkelijk. Een hoog gemiddelde kunnen rijden is wél leuk Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper


Berichten in dit topic
RE: Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid - door 365cycle - 6 uren geleden

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
De B4m is bijna 7k...365cycle — 06:04 PM
Korte cranks
Bij David kan je 1...TimSch — 04:44 PM
Korte cranks
Bij David kan je 155...Dharm2004 — 03:36 PM
Korte cranks
Maar of je de bla...Josligfiets — 03:18 PM
Korte cranks
Of gaan deze niet ...melle z — 03:04 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Voor mij is de &...Wim -de roetsende — 01:43 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Dat past zeker niet ...Gideonaut — 01:40 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Een rondje gaan fi...365cycle — 01:10 PM
Korte cranks
Geen idee of de Ko...datakneder — 01:05 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
En ik heb vroege...datakneder — 01:03 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Dan zeg je dus eigen...365cycle — 01:01 PM
Korte cranks
Kun je niet be...Hardloper — 12:54 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Voor 3500,- heb je m...Gideonaut — 12:53 PM
Korte cranks
Kun je niet bete...melle z — 12:32 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Even voor de duide...365cycle — 12:25 PM
Korte cranks
Het begint met wet...Boyd Maduro — 12:18 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Even voor de duideli...Hardloper — 12:16 PM