02-Jan-2025, 08:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jan-2025, 08:48 PM door ZoefZoef.)
(02-Jan-2025, 09:33 AM)Wim -de roetsende schreef:(02-Jan-2025, 06:54 AM)ZoefZoef schreef: ..de 47-559 toch niet op de thys 209 past. Volledig op spanning loopt ie toch aan. Balen, die paar km/u extra tov de primo comet had ik graag gehad.
Ik heb er een 40mm onder liggen en dan is er al niet eens veel ruimte over.
Dat klopt, met de primo comet die 40mm had ik ook niet zoveel ruimte over,maar ik kon tussen frame en band nog wel een potlood schuiven.
Nu is de 47-559 dus 47mm, maar in inchmaat wordt ie ook genoemd als 1,75” 26" en dan kom je met die 1.75inch uit op 44.45mm als je die naam mm omrekent. Het was een gok, het past net wel of het past net niet.
Volledig opgepompt past het dus net niet, maar als ie net wat minder op druk was pastte het net wel.
Tenzij..ik de velg dus wat lager in het derailleurpad weet vast te zetten. Dat kan maar dan er daar een busje voor gemaakt worden en die mogelijkheid heb ik niet. Maar technisch gezien zou dat een oplossing kunnen zijn om.m toch te kunnen gebruiken op de roets. Op de 209 past het niet, op de 222 waarschijnlijk wel
(02-Jan-2025, 10:18 AM)365cycle schreef:(02-Jan-2025, 06:54 AM)ZoefZoef schreef: ..de 47-559 toch niet op de thys 209 past. Volledig op spanning loopt ie toch aan. Balen, die paar km/u extra tov de primo comet had ik graag gehad.In de breedte of de hoogte? Kan je de vering niet een paar mm bijstellen? Beinvloedt de wegligging maar als het maar een paar mm is...
In de hoogte. Zodra ie echt volledig op spanning is past het niet meer en loopt ie aan.
De roeifietsen hebben geen vering, dus dat is helaas geen optie. Enige oplossing is om het achterwiel wat lager in de achtervork vast te zetten. Dat kan, heb ik geprobeerd, maar dan zou je wel een busje ofzo moeten hebben om 'm ook echt te verankeren erin, zodat het wiel en recht erin staat, maar ook niet alsnog naar zn oorspronkelijke positie terug kan zakken. Ik
(02-Jan-2025, 11:16 AM)Tijanus schreef:(02-Jan-2025, 09:33 AM)Wim -de roetsende schreef:(02-Jan-2025, 06:54 AM)ZoefZoef schreef: ..de 47-559 toch niet op de thys 209 past. Volledig op spanning loopt ie toch aan. Balen, die paar km/u extra tov de primo comet had ik graag gehad.
Ik heb er een 40mm onder liggen en dan is er al niet eens veel ruimte over.
Nu ben ik even kwijt wat alle overwegingen precies waren, maar als het om snelheid gaat is er ook een Grand Prix nix in 28-559 beschikbaar.
Die moet ruimschoots passen, lijkt me dan?
De overweging lag vooral in het feit dat de CCU een goede naam heeft en ik dat hier ook bevestigd zie op dit forum. Snel, lekbestendig en een goede grip. Wat voor een velomobiel geldt, geldt dan voor op de roets, dus het proberen waard.
Nu heb ik een QuestXS gekocht paar maanden terug waar kojak en contact speed onder liggen en er was nog wel wat budget over om deze van nieuwe sloffen te voorzien. Daarom heb ik bewust gekozen voor de 47mm CCU met het idee deze eerst op de roets te gaan zetten om te kijken of dat past. Heb het al nagevraagd en niemand wist het. Nu is daar echt het verlossende woord: het past net niet op de 209 en dat is echt mm-werk. Voor de questxs zou de keuze naar de 47 of 50mm CCU gaan zonder de roets. Doordat de 47-559 CCU niet op de roets past, zal nu de QuestXS deze als achterslof krijgen.