(, 08:21 PM)Rikkie schreef:(, 05:53 PM)ZoefZoef schreef: Gelukkig worden er nooit fietscontroles gehouden voor deugdelijke remmen, maar enkel af en toe op fietsverlichting. Gewoon lekker gaan rondcheuren met dat ding. Aan die enkele rem wen je snel genoeg.
Ik hoop dat je dat niet meent. Het lijkt mij niet erg verstandig om met slecht werkende remmen te fietsen.
Natuurlijk is het niet verstandig om met slecht werkende fietsen te rijden. Maar ik ben geen voorstander ervan om alles maar te bekeuren of te controleren of iets in orde is conform wetgeving.
Er rijden heel veel mensen op fietsen met slecht werkende remmen, die kennelijk wel voldoen aan de wet- en regelgeving. Probeer maar eens hard te remmen bij regen met velgremmen. Het remt veelal zwaar beroerd. Dan kun je wel stellen dat zo'n rem eigenlijk gewoon slecht is. Moet dat dan maar bekeurd worden? Ik denk dan: eigen verantwoordelijkheid en ook gewoon een stuk gewenning als je maar een enkele rem hebt zoals op deze fiets.
Mn enige ongeluk dat ik ooit heb gehad, was op de trapfiets. Inmiddels 30 jaar geleden. Het was regenachtig en nat, ik fietste op de trapfiets en mn remkabel knapte op het moment van remmen. De auto kon niet meer stoppen, ik kon niet meer stoppen en mn eerste vlucht over de motorkap van een Fiat Tipo werd een feit. Shit happens.. en in de jaren erna heb ik op fietsen gereden met de meest beroerde remmen erop zonder problemen