(08-Jan-2025, 08:46 PM)ZoefZoef schreef:(08-Jan-2025, 08:21 PM)Rikkie schreef:(...)(08-Jan-2025, 05:53 PM)ZoefZoef schreef: Gelukkig worden er nooit fietscontroles gehouden voor deugdelijke remmen, maar enkel af en toe op fietsverlichting. Gewoon lekker gaan rondcheuren met dat ding. Aan die enkele rem wen je snel genoeg.
Ik hoop dat je dat niet meent. Het lijkt mij niet erg verstandig om met slecht werkende remmen te fietsen.
Er rijden heel veel mensen op fietsen met slecht werkende remmen, die kennelijk wel voldoen aan de wet- en regelgeving. Probeer maar eens hard te remmen bij regen met velgremmen. Het remt veelal zwaar beroerd. Dan kun je wel stellen dat zo'n rem eigenlijk gewoon slecht is.
Tsja, en dat is dus precies het probleem wat de wetgever heeft bij zo'n categorisering. Want met een paar goede velgremmen -zeg, een setje Campagnolo Record op Mavic Open Pro ceramic velgen- is regen alleen een probleem voor het contact tussen band en wegdek (oh, en het gevoel in je vingers). Ook bij regenweer aanzienlijk beter dan een trommelrem of rollerbrake oplossing, en bij droog weer wordt dat verschil gewoon lachwekkend - in het voordeel van de velgrem.
Maargoed, de wetgever moet natuurlijk rekening houden met de mindere varianten van alle systemen - en dan zijn slecht afgestelde velgremmen met matige blokjes op een gladde (carbon?) velg in de regen - wel zo ongeveer het slechtste remsysteem denkbaar. En vermoedelijk daarom moet dat volgens de wet dubbel uitgevoerd zijn.
(Het risico van een knappende remkabel geldt tenslotte net zo goed voor alle andere systemen, behalve de terugtraprem).
Die ceramic is het meest relevant. Echt een geschenk in een natte afdaling, helaas dermate milieuonvriendelijk om te maken dat Mavic er begin deze eeuw al mee gestopt is.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'