(, 03:17 PM)melle z schreef: Ik neem aan dat je de freehub vasthoudt en dan het wiel ronddraait? De afdichtingen in veel freehubs zijn niet geweldig, dus er kan zand/ zout/ etc. in komen waardoor ze slijten en lawaai gaan maken. Helaas kun je freehubs niet uit elkaar halen en schoonmaken, wel vervangen.
Ja, idd. Freehub vasthouden en het wiel een slinger geven. Ik kan het ding ook een heel klein beetje bewegen dus best mogelijk dat er wat viezigheid in is gekomen omdat het net niet helemaal lekker meer aansluit.
Ik heb inmiddels het laatste kogeltje teruggevonden -in een doek- en die lijken allemaal in orde te zijn. Al voordat ik de as eruit haalde, had ik al het vermoeden dat het aan de kant van de freehub zat, maar ik had eignelijk niet verwacht dat het dus in de freehub zelf zou zitten. Ik had een drooggelopen lager verwacht of een kapot kogeltje maar niet dat het in de freehub zelf zou zitten.
Citaat:Als je inderdaad de freehub bedoelt, dan kun je die meestal losmaken met een 10mm inbussleutel. Als je freehub versleten is maar de linker conus van de naaf is nog in goede conditie, dan is het wellicht de moeite een nieuwe naaf te kopen en de complete as met freehub over te bouwen naar je huidige wiel (dan heb je ook weer frisse conussen en genoeg kogeltjes).
Ik was er inmiddels al achter via de originele tekening van de naaf. Zal nog even kijken of ik een naaf heb liggen die ik als donornaaf kan gebruiken en anders zet ik alles weer in elkaar en gaat de fiets zoals ie nu is gewoon in de verkoop. Dat staat ie al, maar ik wou dit voor verkoop toch even opgelost hebben. Al moet ik zeggen dat ie toen ik er van de week op reed een stuk minder luidruchtig was dan eerder het geval was. Ik heb er 10km mee naar huis gefietst terwijl ie bij elke omwenteling en zelfs onbelast lopend naast de fiets echt keiharde geluiden maakte. Zo erg, dat ik er niet eens meer op durfde te fietsen, bang dat dat wiel zou instorten. Later was dat compleet opgelost..
Van de week bij mn pa een 10mm inbus oppikken.. heb wel een poging gedaan vannacht maar dat zal wel een 9mm geweest zijn, want die slipte door helaas.