Ik probeer dat enkel bij warmer weer, in de winter beperk ik me tot rustigere duurtrainingen. Het potentieel van een velomobiel is mij wel duidelijker geworden na gestructureerde workouts, maar belangrijker: consistentie in mijn trainingen. Een paar weken niets doen is enorm nefast voor je conditie. Zeker in mijn geval, waar het de bedoeling was om op te bouwen. Ik kan me niet voorstellen wat voor basisconditie @365cycle of andere forumleden moeten hebben, die bijna dagelijks rijden.
Toen ik destijds een Milan SL had, dacht ik wel snel even richting de 50 km/u te rijden. Dat viel hard tegen, boven 40 km/u vergde erg veel krachten. Een velomobiel die arriveert tijdens koude wintermaanden of de zomer is natuurlijk ook een hemelsbreed verschil. Ik weet nog goed dat ik advies vroeg aan Holger Seidel, die me een 6-tal maanden gaf. 150 watt trappen indoor was destijds ook een reality check, ik moest mijn volledige aandacht erbij houden om niet stil te vallen. Om maar te zeggen, de conditie die ik toen had door af en toe eens te mountainbiken stelde weinig voor. Met de Milan SL werd 50 km/u na verloop van tijd een gewoonte, al heb ik volgens mij altijd met CCS gereden met butyl, CCU/pro one TT al dan niet met latex was mij toen volledig onbekend.
Op het Duitse forum is er een topic (help, my velomobile is not fast enough) waarbij men praat over innovatieve ontwikkelingen die de velomobiel sneller moeten maken, zelfs bij lagere snelheden. Los van alle creatieve ideeën/suggesties die moeten bijdragen tot een efficiëntere velomobiel, frustreert de titel van het topic mij wel een beetje. Ben Parke zegt bijvoorbeeld dat een velomobiel nooit snel genoeg kan zijn. Excuseer? Op mijn trajecten kan ik eigenlijk alle Strava segmenten van profrenners pakken op een willekeurige dag. Zelfs zonder te weten waar de segmenten starten of eindigen, eindig ik gegarandeerd in de top 5. Dat is trouwens een compliment aan de velomobiel, niet voor mezelf. Ik verander het vervoersmiddel telkens na elke rit. Hier in België worden opgevoerde fatbikes van de baan gehaald en in beslag genomen, maar ik rijd met de Snoek nog eens 20 km/u sneller als ik wil. Misschien maar best om wat onder de radar te blijven, denk ik dan.
Waar men het over het Duitse forum dan bijvoorbeeld over heeft, is over spiegels die je over het algemeen een luttele paar watt kosten, richtingaanwijzers of lichten die beter zouden moeten worden geïmplementeerd, enzoverder. Snelle banden en training, 2 zaken die je gecombineerd een snelheidswinst van 20-30 km/u kunnen opleveren, zijn dan achterhaald lees ik ginds. Het lijkt mij trouwens onwaarschijnlijk dat je 5 watt gaat merken, tenzij je ongetraind bent en moeite hebt om een (lager) wattage aan te houden. 1 persoon, een zekere Julian die met zijn getunede DF absurde gemiddeldes haalt, heeft ook nood aan wat extra verbeteringen. In zijn geval kan ik het nog enigzins begrijpen, zoals Ruben en Stephan die met hun Milan's op een dijk racen bij 70+ en elke watt telt. Maar verbeteringen die zelfs invloed hebben op lagere snelheden waardoor je minder vermoeid raakt... Sjah, dan denk ik: fiets gewoon wat vaker? Om je een voorbeeld te geven, laatst reed ik bijna 130 kilometer met mijn MTB om de Snoek te gaan ophalen bij EM velomobiel. Mijn fietscomputer zei dat mijn stamina onder de 1% zat, ik reed met de Snoek zonder racedak terug aan 40-45 km/u gemiddeld aan een relatief lage hartslag. Met de MTB werd dat na verloop van tijd, zelfs bij lagere snelheden, hoger en hoger.
De Snoek van Eva, destijds door mezelf getest in Dronten op prachtig asfalt (de Ketelmeerdijk vond ik bijvoorbeeld al een erg goed fietspad), reed in vergelijking met mijn Milan SL bijna 10 km/u sneller. 58 km/u bij 200 watt was ongezien, geeneens uitgerust met latex banden of een raceband. Nu goed, ik was niet gewend aan goed asfalt en de vergelijking met de Milan SL was feitelijk oneerlijk, al was de Snoek merkbaar sneller.
Als ik dan zie wat er mogelijk is zonder blessures en snelle banden, en dat men tegenwoordig met 75 km/u gemiddeld in Aldenhoven rijdt, denk ik bij mezelf, het is wel goed geweest, niet? Ik herinner me een discussie waarbij @365cycle suggereerde dat een geoptimaliseerde velomobiel eventueel wel de Tour de France zou kunnen winnen, Ben Parke wuifde dat weg. Dat men op dat gebied nog niet het uiterste uit een velomobiel gehaald heeft, ga ik volledig mee akkoord. Bergaf en op het vlakke is een velomobiel zoveel sneller. Bij een velomobiel kan je eigenlijk door snel even te stoppen je wheel covers verwijderen om korter te draaien, en qua gewicht zitten Daniel's snelste modellen op minder dan 16 kg. Een profrenner als Pogacar zijnde trapt gedurende zes (!!) uur in zone 2 op zijn koersfiets 370 watt non-stop. Stel je even voor wat dat betekent in een velomobiel. Wattage zal wat lager zijn, maar nog steeds beduidend meer dan 300.
Excuses dat ik off-topic ging, bericht mag gerust verplaatst worden.
Toen ik destijds een Milan SL had, dacht ik wel snel even richting de 50 km/u te rijden. Dat viel hard tegen, boven 40 km/u vergde erg veel krachten. Een velomobiel die arriveert tijdens koude wintermaanden of de zomer is natuurlijk ook een hemelsbreed verschil. Ik weet nog goed dat ik advies vroeg aan Holger Seidel, die me een 6-tal maanden gaf. 150 watt trappen indoor was destijds ook een reality check, ik moest mijn volledige aandacht erbij houden om niet stil te vallen. Om maar te zeggen, de conditie die ik toen had door af en toe eens te mountainbiken stelde weinig voor. Met de Milan SL werd 50 km/u na verloop van tijd een gewoonte, al heb ik volgens mij altijd met CCS gereden met butyl, CCU/pro one TT al dan niet met latex was mij toen volledig onbekend.
Op het Duitse forum is er een topic (help, my velomobile is not fast enough) waarbij men praat over innovatieve ontwikkelingen die de velomobiel sneller moeten maken, zelfs bij lagere snelheden. Los van alle creatieve ideeën/suggesties die moeten bijdragen tot een efficiëntere velomobiel, frustreert de titel van het topic mij wel een beetje. Ben Parke zegt bijvoorbeeld dat een velomobiel nooit snel genoeg kan zijn. Excuseer? Op mijn trajecten kan ik eigenlijk alle Strava segmenten van profrenners pakken op een willekeurige dag. Zelfs zonder te weten waar de segmenten starten of eindigen, eindig ik gegarandeerd in de top 5. Dat is trouwens een compliment aan de velomobiel, niet voor mezelf. Ik verander het vervoersmiddel telkens na elke rit. Hier in België worden opgevoerde fatbikes van de baan gehaald en in beslag genomen, maar ik rijd met de Snoek nog eens 20 km/u sneller als ik wil. Misschien maar best om wat onder de radar te blijven, denk ik dan.
Waar men het over het Duitse forum dan bijvoorbeeld over heeft, is over spiegels die je over het algemeen een luttele paar watt kosten, richtingaanwijzers of lichten die beter zouden moeten worden geïmplementeerd, enzoverder. Snelle banden en training, 2 zaken die je gecombineerd een snelheidswinst van 20-30 km/u kunnen opleveren, zijn dan achterhaald lees ik ginds. Het lijkt mij trouwens onwaarschijnlijk dat je 5 watt gaat merken, tenzij je ongetraind bent en moeite hebt om een (lager) wattage aan te houden. 1 persoon, een zekere Julian die met zijn getunede DF absurde gemiddeldes haalt, heeft ook nood aan wat extra verbeteringen. In zijn geval kan ik het nog enigzins begrijpen, zoals Ruben en Stephan die met hun Milan's op een dijk racen bij 70+ en elke watt telt. Maar verbeteringen die zelfs invloed hebben op lagere snelheden waardoor je minder vermoeid raakt... Sjah, dan denk ik: fiets gewoon wat vaker? Om je een voorbeeld te geven, laatst reed ik bijna 130 kilometer met mijn MTB om de Snoek te gaan ophalen bij EM velomobiel. Mijn fietscomputer zei dat mijn stamina onder de 1% zat, ik reed met de Snoek zonder racedak terug aan 40-45 km/u gemiddeld aan een relatief lage hartslag. Met de MTB werd dat na verloop van tijd, zelfs bij lagere snelheden, hoger en hoger.
De Snoek van Eva, destijds door mezelf getest in Dronten op prachtig asfalt (de Ketelmeerdijk vond ik bijvoorbeeld al een erg goed fietspad), reed in vergelijking met mijn Milan SL bijna 10 km/u sneller. 58 km/u bij 200 watt was ongezien, geeneens uitgerust met latex banden of een raceband. Nu goed, ik was niet gewend aan goed asfalt en de vergelijking met de Milan SL was feitelijk oneerlijk, al was de Snoek merkbaar sneller.
Als ik dan zie wat er mogelijk is zonder blessures en snelle banden, en dat men tegenwoordig met 75 km/u gemiddeld in Aldenhoven rijdt, denk ik bij mezelf, het is wel goed geweest, niet? Ik herinner me een discussie waarbij @365cycle suggereerde dat een geoptimaliseerde velomobiel eventueel wel de Tour de France zou kunnen winnen, Ben Parke wuifde dat weg. Dat men op dat gebied nog niet het uiterste uit een velomobiel gehaald heeft, ga ik volledig mee akkoord. Bergaf en op het vlakke is een velomobiel zoveel sneller. Bij een velomobiel kan je eigenlijk door snel even te stoppen je wheel covers verwijderen om korter te draaien, en qua gewicht zitten Daniel's snelste modellen op minder dan 16 kg. Een profrenner als Pogacar zijnde trapt gedurende zes (!!) uur in zone 2 op zijn koersfiets 370 watt non-stop. Stel je even voor wat dat betekent in een velomobiel. Wattage zal wat lager zijn, maar nog steeds beduidend meer dan 300.
Excuses dat ik off-topic ging, bericht mag gerust verplaatst worden.