(9 uren geleden)melle z schreef: Ik heb gistermiddag nog even gekeken wat er voor banden op ons laatste Eco Marathon voertuig zitten en tot mijn verbazing zijn dat Michelin 45/75 R16 radiaalbanden (niet voor gebruik op de openbare weg staat er op!). Dat moeten oudjes zijn, want volgens mij worden die al heel lang niet meer gemaakt.
Die zijn inderdaad vrij zeker 'over datum'. En ik meen op het Duitse forum wel eens gelezen te hebben dat Michelin liever niet wil dat je er harder dan 25 per uur mee rijdt (maar ach, dat staat ook op mijn Thule fietskar) en liever ook geen bochten. Zoiets.
(, 10:27 PM)365cycle schreef: En ja, ik blijf bij wat ik zei: met het geld wat in racefietsen gestoken wordt zou een velomobiel óók op de Tour na verloop van tijd sneller zijn.
Hmmm, andere remmen voor in de afdaling en de luchtkoeling flink opschroeven (leuk, een FTP van > 400 W, maar dan produceer je dus ook > 1200 W warmte...) lijken me wel een eerste vereiste. Maar verder?
Even op een suikerzakje:
De Tour van 2024 had 53.000 hoogtemeters.
Laten we zeggen dat ongeveer een kwart, 13.000 hm in 'rollende' hellingen zitten waar de voordelen van de velomobiel nog zwaarder wegen dan de nadelen.
Dan hou je 40.000 hm 'echt klimwerk' over. Gemiddelde klimsnelheid van een kanshebber in de Tour is misschien 1600 'VAM', oftewel hoogtemeters per uur. Dat betekent voor 40.000 hm klimwerk totaal 25 uur klimmen. Laten we eens zeggen dat je in een velomobiel (+10kg gewicht) rond 20% trager klimt. Dan verlies je bergop dus 20% van 25 uur, is in totaal 5 uur op een hele Tour. Bergaf liggen de verhoudingen wat anders (topsnelheid van een velomobiel zal hoger zijn, maar gemiddelde snelheid in een (bochtige) afdaling niet noodzakelijk), dus reken eens met een uur extra tijd voor de velomobiel in de afdaling. Totaal +6 uur in de bergen.
Nu het 'vlakke' gedeelte van de Tour. Zeg van de 3500 km rond 1100 km 'bergachtig' (met 40.000 hm kom je dan op 7,2% gemiddeld voor het klimwerk, want je moet die berg (vaak) ook weer af, klinkt wel in de goede orde van grootte), dus 2400 km 'vlak' (en rollend, maar dat onderscheid negeer ik even). Als we op het vlakke rekenen met een snelheid van 45 km/u voor de racefiets tegen 60 km/u voor de velomobiel kom ik op 53 uur en 20 minuten voor de racefiets tegen 40 uur voor de velomobiel. Een winst van 13 uur en 20 minuten dus.
Netto (winst vlak - verlies bergen) zou een velomobiel dan 7 uur en 20 minuten sneller zijn.
En ik heb niet het idee dat ik vreselijk 'naar de velomobiel' toe gerekend heb, dus het lijkt mij goed mogelijk.
Het gaat evenwel nooit gebeuren natuurlijk. Een Tour per velomobiel is niet veel meer dan een grote tijdrit, en hoewel dat een vrij zuivere vorm van fietsen is, is het ook (zeker op die afstand) tergend saai om naar te kijken. Geen pelotons meer, geen ploegenspel, geen kopgroep, geen eenzame vluchter als iedereen eenzaam is, geen mimiek van de lijdende renner, geen bondjes, geen slecht samenwerkende groep, geen heroische beelden, geen Tour. Nog afgezien van de extra gevaren in dat afdaling. Een valpartij in de bergen loopt op de racefiets nog verrassend vaak relatief goed af. Met een velomobiel zie ik veel meer van die ongelukken een zeer ernstige afloop hebben. Ook in een rotovelo met rolkooi...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'