3 uren geleden
(31-Jan-2025, 11:14 PM)Renaud schreef: Wat ik heb gezien in gewone outdoorwinkels (AS Adventure, Decathlon,...) is meestal regenbroeken en regenjassen, maar meest niet-fiets/sport specifieke kleding is gemaakt uit katoen. Ze lijken te veronderstellen dat je moet tegen regen beschermd worden (en daarna nat te worden met het zweten), maar ik verkies om (redelijk) nat te worden en snel drogen. Gewone kleding met sportvezel lijkt om een niche te zijn.
Wat je volgens mij zoekt is bergbeklimmers-/wandelaarskleding. Daar zit opzichtig spul tussen waar je in het dagelijks leven waarschijnlijk niet mee rond wil lopen, maar er is ook wel spul te vinden dat er neutraler uitziet.
Decathlon kun je in mijn ogen niet al te serieus nemen als outdoorwinkel. Je vindt daar vooral veel goedkoop spul, dat waarschijnlijk minder lang mee gaat.
AS Adventure ken ik niet, te oordelen aan hun website is dit een soort van Belgische tegenhanger van Bever in Nederland.
Bever is in Nederland de grootste keten met buitensportartikelen, maar ze hebben concurrentie van o.a. Kathmandu, Zwerfkei, OutdoorXL, Carl Denig, bergfreunde.nl, Regatta, en waarschijnlijk ben ik er dan nog een paar vergeten.
Zaken zoals Bever hebben ook een afdeling fietsspullen, maar het meeste daarvan is in mijn ogen te specifiek gericht op gebruik op een conventionele fiets.
Een paar merken waarvan ik fijne spullen heb of gehad heb: Haglöffs, Vaude, Mammut, Odlo, Craft
Die zie ik bij AS Adventure trouwens ook in de merkenlijst staan.
Ik heb zo'n twintig jaar geleden twee keer een alpencursus bij de NKBV gedaan. Thermisch ondergoed werd aanbevolen. Ik was er skeptisch over, heb een enkel thermisch shirt meegenomen. Na de eerste cursusweek was ik om, in de loop van een paar jaar heb ik toen een verzameling thermische shirts gekocht, en daar loop ik nu 15 a 20 jaar later nog steeds in rond. Katoen mijd ik als de pest, ik heb alleen nog wat beddengoed en een paar nette overhemden van dit materiaal in gebruik.
Ik heb nog nooit kleding online gekocht, behalve een paar Alberto broeken, omdat ik in de regio Utrecht geen winkel meer kon vinden die het had.
Dit zijn broeken van een combinatie van polyester en viskose, die er strak en net uitzien, en tegelijkertijd net als bergsportkleding soepel zitten en vlot drogen. Goed om hard in te fietsen en daarna er toch representabel uit te zien.