14-Feb-2025, 06:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Feb-2025, 06:28 PM door Tijanus.)
(14-Feb-2025, 02:32 PM)365cycle schreef: Een Quest is ook 200% zwaarder dan een racefiets, en heeft in verhouding een hele slappe aandrijflijn waar je niet even op kan gaan staan.
Ik denk dat 70/28 heel oncomfortabel is om mee weg te rijden.
Dat zal precies de reden zijn dat ik op de Valk helemaal nooit terugschakel bij een stoplicht, en bij Quifje meestal wel 2 of 3 blaadjes terugga. Ik ken de cassette van Quifje niet precies, maar ik denk dat ik dan wegrij op 59/23 (of iets groter, 22 of 21). En dat bevalt mij helemaal prima, nog verder terugschakelen alleen voor de eerste 10 meter loont m.i. de moeite niet. Wellicht dat ik er anders over zou denken als ik vaker dan eens per 10 kilometer zou stilstaan. Een ruim fietslandschap is zo fijn!
(14-Feb-2025, 02:32 PM)365cycle schreef: Continu wisselen tussen kettingbladen lijkt me ook niet prettig, zeker niet als er 28T tussen zit.
Die 28T is mijn grootste twijfel bij genoemde combinatie. Maar, welbeschouwd, die ondergrens van verzet 1,5 is gebaseerd op Limburg en de Alpen. Aangezien ik vooralsnog geenszins van plan ben Quifje de Qeutenberg op te slepen, kan die ondergrens waarschijnlijk wel naar iets tussen 1,8 en 2,0. Zeg een binnenblad van 50, 'compact' noemen wegrenners dat tegenwoordig. Een verschil van 20 tandjes schakelt wel, die ene keer dat Quifje van het grote blad af moest heeft dat alvast uitgewezen. Echt soepel ging het niet, maar ach, eens per 4000 km kan ik daar prima meee leven.
(14-Feb-2025, 02:32 PM)365cycle schreef: 52/13 bij 85 rpm op een 28" achterwiel in de Tuna brengt je aan 43,3 km/h. Dat zit best dicht bij de snelheid die ik regelmatig rijd bij gewoon rustig forensen. 52/11 levert 51,2 km/h op, en een 1-2 % extra weerstand door dat ontzettend kleine kransje. Prima voor wind mee
Ja, hallo, als ik rustig aan het forensen ben rij ik een cadans van 70 ofzo (geen cadansmeter, even teruggerekend, kom ik op ~68 deze week).
En bij 51 km/h wil ik dus niet al op mijn laatste kransje zitten. Quifje gaat wellicht nooit de Qeutenberg zien, maar ik wil nog wel eens naar Aldenhoven...
Campagnolo beweert graag dat het minder is dan 1%, maar ik vrees dat het wat meer is wanneer je ketting al is ingesleten op 17-18-19 en dan opeens over een vrijwel ongebruikte 11 mag rollen.
(14-Feb-2025, 02:32 PM)365cycle schreef: Een cassette die met een 11 begint is daarnaast voordelig omdat je grootste krans niet zo enorm hoeft te zijn om toch een enorm verzet te hebben. 11-32 heeft 2,9x bereik, 14-28 heeft maar 2x bereik. Ik gebruik die hele 11-32 cassette, als ik moet klimmen ook nog eens het kleine blad.
Heel fijn voor wie daar behoeft aan heeft, een bereik van 2,9 in een cassette. Dat kan ik me goed voorstellen met een enkel blad voor (op mijn crosser ligt 12/28 bij een enkele 42 voor), of om flink bereik te hebben zonder een al te schuine kettinglijn te veroorzaken. De prijs daarvoor is uiteraard dat de tussenliggende stappen groter zijn. Schuine kettinglijnen zijn bij de kettinglengtes van ligfietsen en velomobielen veel minder relevant, groter dan een 28 heb ik simpelweg niet nodig, en kleine stapjes vind ik wel fijn (ik heb zelfs een tijdje met 16/25 op de racer gereden, maar die 16 is dan toch wel beperkend). Dus toch maar die 14/28.
Iets gebrekkiger comfort 1% van de tijd (stop&go) als prijs voor meer comfort (fijnere stappen) en iets meer efficiëntie 90% van de tijd.
Echt een no-brainer, voor mij.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'