28-Mar-2025, 10:53 AM
(28-Mar-2025, 09:53 AM)Snoek043 schreef: En weet je, bij autobestuurders wind ik me ook vaak op, maar het blijft hilarisch hoe mensen met een fiets of als voetganger, zo hard kunnen haten op auto's. Terwijl ze zelf in de spiegel moeten kijken en zich misschien eens afvragen wat ze daar in het verkeer zelf aan het doen zijn.
Na mijn afstuderen heb ik een paar maanden gevaren voordat ik het werk oppakte waarvoor ik gestudeerd had.
Uit die tijd ken ik de term: goed zeemanschap.
Artikel 1.04 van het BPR zegt dat de schipper bij het ontbreken van relevante voorschriften goed zeemanschap moet gebruiken om te voorkomen dat levens in gevaar komen, schade wordt veroorzaakt of de scheepvaart in gevaar wordt gebracht.
In de praktijk betekent dit artikel dat je ten alle tijden een ongeluk probeert te voorkomen; ook al sta je juridisch in je recht. Op het water ben je op elkaar aangewezen; hulp, ondersteuning, redding is ver weg. Solidariteit is het uitgangspunt.
Dit mis ik in het verkeer op het land; hier geldt vaker het recht van de sterkst. Enigszins ondervangen door ten opzichte van de auto de fiets de zwakkere verkeersdeelnemer te noemen, maar dit is een financieel punt; gedekt door de (verplichte) verzekering. Het morele punt, je probeert schade te voorkomen, wordt soms gepasseerd door het recht van de sterkste.
Het wijzen naar de ander is het zelfde als het wijzen naar jezelf. Wijzen mist de gedeelde verantwoordelijkheid.
Niels, zijn, van der Wal
De verrijking zit in de beperking