28-Mar-2025, 02:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Mar-2025, 02:08 PM door 365cycle.)
(28-Mar-2025, 09:53 AM)Snoek043 schreef: En weet je, bij autobestuurders wind ik me ook vaak op, maar het blijft hilarisch hoe mensen met een fiets of als voetganger, zo hard kunnen haten op auto's. Terwijl ze zelf in de spiegel moeten kijken en zich misschien eens afvragen wat ze daar in het verkeer zelf aan het doen zijn.Ik ben inmiddels fietser in hart en nieren, maar als ik ooit iemand wil vermoorden pak ik de auto. Grote kans dat ik het zo kan draaien dat het een ongeluk was, en zo niet, dan is het alsnog bijzonder effectief. Vrees dat het zelfs met mijn bijna 100 kg met de velomobiel een enorme uitdaging gaat worden.
Dat is ook waarom ik zo fel ben op bestuurders. Ja, we maken allemaal fouten, maar de fouten van een automobilist hebben al snel verstrekkende gevolgen en ze zijn zich maar zelden bewust van dat feit.
Daarnaast, nog twee zaken:
- Het klinkt alsof je vooral tieners noemt. Tot je 25e is je prefrontale cortex niet volgroeid. In dat deel van je hersenen worden consequenties aan acties verbonden. Ze zijn dus tot op zekere hoogte ontoerekeningsvatbaar te noemen (óók in de auto!). Als ouder hoop je maar gewoon dat het goed gaat. Arend-Jan heeft daar altijd wel een grappige uitspraak over: Met name jonge mannen (tieners) zijn "gemaakt van de juiste mix van testosteron en elastiek". Veel van ons hebben rare fratsen uitgehaald, de meesten daarvan komen er met minimale kleerscheuren vanaf. Littekentje hier, littekentje daar...
- Mobieltjes in het verkeer zijn dusdanig irritant dat ik me weleens afvraag of we die dingen niet gewoon kunnen blokkeren bij snelheden boven 10 km/h. Ben je passagier in een auto? Vette pech. Er zijn grotere belangen. Het verschil tussen een rechtopfietser en een automobilist is dat je die laatste groep niet ZIET appen, maar ze doen het wel.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.