30-Mar-2025, 10:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Mar-2025, 10:27 PM door Snoek043.)
(29-Mar-2025, 12:35 AM)365cycle schreef:(28-Mar-2025, 04:09 PM)Snoek043 schreef: Vandaar dat jij onlangs zei dat beide partijen dienen op te letten.Klopt. Echter mag je er niet vanuit gaan dat de andere partij ook oplet.
Dat is dus precies waarom ik niet meer graag in de auto zit (op alles behalve een circuit).
Precies daarom ga ik als zwakke weggebruiker er doorgaans van uit dat een auto, bus of vrachtwagenchauffeur me nooit gezien heeft tot ie daadwerkelijk vertraagt.
Zomaar oversteken is in België een overtreding, zebrapad/fietspad of niet. Je kijkt uit je doppen, leren ze al in de kleuterschool.
(30-Mar-2025, 12:23 AM)365cycle schreef:(29-Mar-2025, 09:18 PM)PieterTrapt schreef: Maar van de zwakke verkeersdeelnemer (fietser, voetganger) mag je best eisen dat die - hou je vast - OPLETTEN.Ik eis het ook, zelfs van m'n achtjarige uk, maar je kan en mag er niet vanuit gaan.
Je hoort er wél vanuit te kunnen gaan dat een automobilist zich beseft in wat voor moordwapen die zit, en dat die die extra verantwoordelijkheid neemt.
Dáár zit het verschil. Als ik ooit een fietser aanrijd met de auto, ook al rijdt die fietser tegen het verkeer in op de rijbaan terwijl er een fietspad naast ligt, houd ik mezelf verantwoordelijk. Dat ik daarnaast mogelijk ook "L*L WTF DOE JE HIER?!" zeg doet daar niets aan af.
Dat je er alles aandoet om een ongeluk te vermijden lijkt me logisch. Maar dat je voor alle kosten gaat opdraaien achteraf ga je me niet wijsmaken.
Verantwoordelijkheid dragen = betalen.