31-Mar-2025, 09:40 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Mar-2025, 09:44 PM door Arend-Jan.)
(30-Mar-2025, 12:16 PM)renevoorburg schreef: Een net wat snellere fiets heb je als forens zelden voordeel van, want sneller gaat vooral pas een beetje spelen als je schat ik 50 of harder gaat rijden. Een forens doet dat zelden. Dat een fiets praktisch is, daar heb je veel vaker voordeel van (en dat 'ie veiliger is hoop ik nooit voordeel van te hebben...).
Toch vind ik een snelle fiets echt enorm fijn voor woonwerk-ritten. Het is 32km voor mij, enkele rit, maar diezelfde afstand voelt gewoon totaal anders als ik hem met de QV-Limo rij, dan met de Snoek.
Als ik 150W trap (wat voor mij nu een heel prettig vermogen is) loopt de (verlengde, zware) QV daarmee misschien 32 per uur (als Lisa niet achterin zit!). De Snoek gaat dan al 40-45.... En daarmee wordt die afstand gewoon gevoelsmatig een stuk kleiner.
Met de Snoek kan ik dus vlot naar kantoor zonder er direct een echte workout van te maken, en dat vind ik erg comfortabel.
De SnoekL die ik net heb ingeruild was maar weinig minder efficiënt, maar ook dat verschil ervaar ik nu al behoorlijk duidelijk, bij dit vermogen. En als ik mijn best ga doen wordt het verschil natuurlijk alleen maar groter.
Maar de meeste forens-velonauten zullen geen 150W trappen, denk ik, en dan worden de verschillen uiteraard kleiner.
Natuurlijk is het gebruiksgemak van de QV ongeëvenaard! De draaicirkel is flink kleiner, de grondspeling flink groter, ik spring er veel makkelijker in/uit en kan natuurlijk enórm veel meer meenemen dan in de Snoek.
Als ik de ruimte niet zou hebben om deze twee fietsen te stallen, zou ik misschien wel een Tuna gekocht hebben.
Want die zit er qua gemak redelijk tussenin denk ik, en is bijna zo snel als een Snoek