(11 uren geleden)Hardloper schreef: Ik ga vanuit dat ze in ieders geval niet de meest snelle zou zijn.Onderschat de dames niet Hardloper, zeker niet met jouw gewicht (en bijbehorend vermogen) in een QV. Hier in Rotterdam zijn er toch ook wel een paar waar ik zelfs met de velomobiel voor moet werken om ze echt los te rijden. Ik ken er drie persoonlijk waarbij we het dan dus hebben over 250+W FTP op +/- 60 kg lichaamsgewicht.
Reden dat ze in een groep met mannen achter blijven is simpel. Je weet dat ik buiten behoorlijk hard kan rijden en stevige vermogens kan trappen. Maar waarom is dat? Mannen als Pieter en Ymte, Theo, Jochem en andere wedstrijdwinnaars hebben iets met mij gemeen; lichaamslengte. We zijn groter, zwaarder, ons hart is in proportie meegegroeid met ons lijf. We kunnen dus in absolute zin meer vermogen leveren; zeker in een velomobiel ben je dan vaak in het voordeel (tenzij je jezelf als redelijk lange en toch relatief lichte man in een ontzettend kleine Snoek propt dus, want wat we gisteren van Arend-Jan zagen was wel mooi spektakel

Ga je dan naar wielrenners kijken, dan wordt dat voordeel kleiner, maar nog steeds is een relatief lange, rank gebouwde man die in absolute zin een hoog vermogen kan trappen in ons platte pannenkoekland echt in het voordeel. Het nadeel van rol- en luchtweerstand nemen minder snel toe dan het vermogen dat hart en longen kunnen genereren.
Daarnaast is het zo dat de verhouding wielrennende vrouwen t.o.v. mannen ongeveer 1:4 is (onder de 35 is het zelfs 3/7), maar in de praktijk zie ik echt minder vrouwen rijden dan 25%. Ik vermoed dus dat vrouwen gemiddeld minder (tijd hebben om te) trainen. Daarnaast is er een wielrenkwaal specifiek voor vrouwen, met als gevolg dat een aanzienlijk aantal na een aantal jaar gewoon stopt. Last but not least zijn er kinderen: wij kunnen niet baren, zij wel. Buiten de zorg die nog altijd vaker voor de rekening van de vrouw is, houden de dames ook vaker dan je zo aan de buitenkant ziet permanente fysieke kwalen over aan het moederschap. Vrouw zijn is zwaar; ik heb echt bewondering voor dames, moeders in het bijzonder, en dit watje is heel blij dat hij een slurfje heeft

Onder wielrennende vrouwen ontstaat vervolgens net zoiets als bij ons ligfietsers: De beleving is (zeker onder wat serieuzere racefietsers) dat een ligfiets niet echt snel is en slecht klimt, maar dat komt omdat de meeste ligfietsers eigenlijk gewoon niet zo heel sterk zijn. De meeste van ons zijn meer toerfietsers.
Dan krijg je twee leuke effecten:
- Ik heb al een paar keer een groepje serieuze wielrenners ingehaald in de klim op de Brienenoord. Als ze dan horen dat ik géén E-assist heb zijn ze onwijs verbaasd over dat je wél snel kan klimmen met een ligfiets, helemaal als ik vertel dat het ding 24 kg weegt en dat er een laptop, kleren en een fietspomp achterin liggen. Behalve dat ik op duur wel een redelijk vermogen kan trappen is die korte felle sprint helemaal mijn ding.
- Eén van die dames die ik eerder noemde is ook een enorm sterke sprinter, ze piekt krap over de 1000W en op haar gewicht + met haar leeftijd en geslacht is dat echt enorm. Als ze gewild had, had ze echt een profrenner kunnen zijn. Haar snelste tempo de Brienenoord op ligt met een rugzak (want woon-werk) op een open wielrenfiets ruim 7 km/h hoger dan de mijne
En inderdaad Tijanus: Eén van de drie die ik ken heet Annelies

In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.