(5 uren geleden)Roepers schreef: Even voor de duidelijkheid: Ik had het over de discussie in de jaren 70 toen de gordelplicht voorin werd ingevoerd. Er waren mensen pertinent tegen. "De gordel zou niet helpen bij een botsing op hoge snelheid. Als je auto te water raakt, kun je beter geen gordel dragen." Dat eerste argument was in de jaren 70 waar. Bij een frontale bortsing op de autoweg is het een kansloos verhaal, maar in heel veel gevallen helpt het wel degelijk als je niet dwars door voorruit geslingerd wordt. Ook in de jaren 70. Het tweede argument lijkt mij wat achterhaald omdat de ramen elektrisch bediend worden.Clear. Ik denk echter wel dat degenen die tegen de fietshelm argumenteren beter (bepaalde argumenten zelfs wetenschappelijk) onderbouwd zijn dan de mensen die in de jaren '70 waren die tegen de autogordel protesteerden.
De argumenten contra fietshelm roepen bij mij herinneringen op aan deze manier van argumenteren.
Daarnaast zijn veel van de mensen die anti-fietshelm lijken (mezelf incluis) niet anti-fietshelm, maar vooral anti-smijten met geld om de fietshelm al dan niet ten koste van betere oplossingen te promoten én anti-victim blaming (zeker wanneer dat victim blamen preventief gebeurt, door bij kleine kinderen al te beginnen met normaliseren dat de verantwoording bij de fietser ligt). This says it all:
![[Afbeelding: Screenshot-20250410-105109.png]](https://i.ibb.co/LdfXrZn5/Screenshot-20250410-105109.png)
De punten die we hier, in Nederland fietsland nota bene, gewoon niet doen:
- educating drivers
- enforcing speed limits
- close pass laws
- disqualifying repeat offenders

Punt 4: Permanente rij-ontzegging, huurverbod en wettelijk mogelijk maken directe permanente inbeslagname bij verstrekken van een motorvoertuig aan iemand zonder rijbewijs zijn nog steeds niet geregeld.
(5 uren geleden)Roepers schreef: Verder ben ik het eens met je. En ik wordt ook niet moe te roepen dat de gigantische blinde hoeken in de huidige auto's een groot gevaar vormen voor zwakkere verkeersdeelnemers. Ik heb ook al gezegd dat de combinatie fietspaden en grote blinde hoek veroorzaakt door de a-stijl problematisch is. Je kan beter op de weg fietsen. Dan zit je in ieder geval niet in de blinde hoek van de automobilist.Eens. Helaas is o.a. dat - en ook de grootlichtautomaat - een probleem dat vrijwel alleen in ons land voorkomt. Dáár moet ook aandacht naartoe.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.