10 uren geleden
(11 uren geleden)365cycle schreef:(, 11:02 PM)ZoefZoef schreef: Aan zulke lui heb ik dus echt een teringhekel en ik ben serieus voornemens eens een keer zo'n verkoper voor de rechter te slepen om 'm een koekje vqn eigen deeg te geven. Prachtvoorbeeld van zo'n koekje van eigen deeg: https://uitspraken.rechtspraak.nl/detail...:2016:6696Ik snap het wel. Marktplaats kan je echt niet serieus nemen, en ik denk dat als je eenzelfde uitkomst als in die uitspraak verwacht voor een fiets van €75 zonder aanbetaling een rechter je alles behalve serieus neemt.
Die rechtzaak is echter een harde les voor de verkoper. Ik reserveer niets meer voor meer dan je reistijd. Als je onderweg gaat en op de afgesproken tijd (niet dag, tijd) met geld voor m'n deur staat is ie voor jou, als een ander eerder is gaat die voor.
Ik denk dat je daarin verkeerd zit. Een rechter zal de wetgeving moeten volgen.
Het bedrag is niet bepalend. Bepalend is of er een geldige koopovereenkomst is gesloten en als deze niet wordt nagekomen en er schade wordt geleden, wiens schuld dat is. Wordt die niet nagekomen door handelen van de verkoper en kan deze zijn deel van de overeenkomst niet langer nakomen, dan is de verkoper schadeplichtig en mag ie dus dokken. Daar komt het eigenlijk op neer. En in dit geval was het voor de verkoper een zeer duur geintje waar ik eigenlijlk wel om moet gniffelen. Niet tof voor 'm, maar wel zn eigen schuld en een keiharde les.
De vraag is natuurlijk wel of het lonend is allemaal en of je niet meer kosten moet maken dan dat je vergoed krijgt. En daar zit het probleem. Te weinig mensen halen dr recht, waardoor je dus dit soort gevallen krijgt en het normaal gevonden wordt als er toch geen consequenties aan vast zitten.
Maar het had me echt heerlijk geleken om zo'n figuur voor de rechter te slepen zodat dat tientje extra winst dat ie dacht te pakken, uit zou draaien op een paar honderd euro in de min. Als je niet van plan bent je eraan te houden, maak dan geen afspraken. Of wees vooraf duidelijk, bijv dat je niet reserveert of dat je pas reserveert na een aanbetaling. Maar als je echt een afspraak hebt staan, samen een prijs hebt afgesproken en een adres hebt uitgewisseld, dan vind ik het gewoon aso om met een ander een afspraak te maken en dan het item te verkopen