03-Jun-2025, 07:39 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Jun-2025, 07:39 PM door Tijanus.)
(03-Jun-2025, 08:57 AM)Hardloper schreef:(02-Jun-2025, 10:02 PM)Wim -de roetsende schreef: Mijn handpompje is stiekem een voetpompje. Er zit een heel klein uitklapbaar voetje aan.
Deze: https://www.futurumshop.nl/lezyne-micro-...voQAvD_BwE
Gaat zelfs tot 11 Bar.
Hoe krijg je dit op je ventiel bevestigd? Ik vind de fietspomp die ik momenteel heb, minder praktisch. En dit werkt toch met frans ventiel?
Het is een schroefkoppeling. Duurt even (maar vergeleken bij het pompen valt dat wel mee) maar dan zit het wel recht en dicht op het ventiel. De schoefkoppeling is tweezijdig en past op Frans/Sclaverand en Auto/Schraeder ventielen. Een Hollands/Dunlop ventiel gaat volgens mij niet. Boven de schroefkoppeling kan het laatste stukje buis vrij roteren, dus je hoeft niet het pompje mee te draaien wanneer je hem op het ventiel schroeft.
Nu heb ik hetzelfde pompje (maar dan zilverkleuring) en hij haalt inderdaad 8 bar (en meer), maar dat vergt wel redelijk wat inzet van de pompbediener. Op vakantie heb ik hem wel gebruikt om de racefiets weer op goed op druk te krijgen na een lek (het zadeltaspompje is goed genoeg voor 4 bar warmee je wel thuis komt), maar een ergonomisch wonder is het zeker niet. De pompgreep is hol om het slangetje mooi in te laten vallen, en bij hogere druk is dat niet zo fijn meer. Wellicht een leuk klusje voor een nijvere 3D-printer-bezitter om er een passende accesoire voor te printen. En anders gewoon een handdoekje ertussen, of even een kwartiertje iets anders doen en dan weer verder gaan. Het is tenslotte vakantie.
TLDR:
Leuk pompje, voor zijn maat, echt.
Maar erg blij dat ik in mijn schuurtje thuis ook ergonomischer exemplaren heb.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'