11 uren geleden
(11 uren geleden)Tijanus schreef: En volgens artikel 35 lid 4:
Een fiets moet zijn voorzien van een rood achterlicht dat aan de achterzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder of een achter de bestuurder gezeten passagier een rood licht voert op zijn rug.
...en toch denk ik dat je er wel mee weg komt als je als stoker op een rug-aan-rug tandem dat rode licht op je borst voert. De wettekst kan tenslotte nauwelijks elke denkbare niche afdichten.
De wettekst zou dat wel kunnen, als ze er meer moeite voor zouden doen. Ik geef toe dat een rug-aan-rug-tandem gezien kan worden als een niche die moeilijk te voorzien was ten tijde van het schrijven van de tekst. Maar ze houden ook geen rekening met het volgende:
1. Het is blijkbaar toegestaan dat de bestuurder een rood licht op de rug heeft terwijl er tegelijkertijd een passagier achter de bestuurder zit.
2. Een kinderzitje op het stuur is al sinds mijn jeugd (ver voor het schrijven van deze tekst (1990)) een gebruikelijk gezicht in het verkeer. Dat kind mag je dus volhangen met allerhande lichtjes als een kerstboom.
En dan doe ik nog niet eens mijn best.