4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door Lopopodium.)
Vorige week fietspech met mijn stadsfiets. Die oude Gazelle uit de jaren negentig had dusdanige ketting- en tandwielslijtage na al die jaren fietsen en nooit vervangen te zijn geweest, dat de boel nu ineens niet meer draaien wilde (ik kon wanneer de ketting op het tandwiel voor lag tussen de ketting en tandwiel door kijken...), de ketting en tandwielen haakten gewoon niet meer op elkaar, leek het.
Wilde die naar mijn lokale fietsenmaker brengen. Maar die bleek het dusdanig druk te hebben dat er een wachttijd van zes tot acht weken was! Dat vond ik wat te gortig zolang niet met mijn fiets te kunnen fietsen. Ik was die middag toch al van plan om naar mijn moeder in het oosten van het land te reizen met de trein. Dus ik dacht, ik neem de fiets wel mee in de trein en laat het bij een fietsenmaker aldaar maken. Het is dat ze een onderdeel moesten bestellen, anders was het afgelopen zaterdag al klaar geweest, met één werkdag. Nu heb ik een kleine week later de fiets weer kunnen ophalen.
Nu doet 'ie het weer! En voor minder geld dan ik dacht (ook al moet ik tweemaal een fietsenkaartje kopen)! Dus een succes.
Op twee kleine problemen na. De kilometer teller wil even niet meer tellen en de versnelling (nexus naafversnelling met drie versnellingen) moet nog wat idealer worden afgesteld. De versnelling gaat van twee naar de lichtste versnelling soms als ik de benen even stil houd. Als ik de trappers verticaal stil houd, tenminste. Bij horizontaal stilhouden niet. Het was iets met het 'omslagpunt', weet ik nog de gebezigde term van de vorige keer toen de fietsenmaker met die lange wachttijd daar eens naar gekeken had, en het toen prima had opgelost in een paar seconden draaien. Iemand hier die toevallig weet wat je dan nog moet aanpassen? Ga er liever niet meer mee naar een van beide fietsenmakers.
Wilde die naar mijn lokale fietsenmaker brengen. Maar die bleek het dusdanig druk te hebben dat er een wachttijd van zes tot acht weken was! Dat vond ik wat te gortig zolang niet met mijn fiets te kunnen fietsen. Ik was die middag toch al van plan om naar mijn moeder in het oosten van het land te reizen met de trein. Dus ik dacht, ik neem de fiets wel mee in de trein en laat het bij een fietsenmaker aldaar maken. Het is dat ze een onderdeel moesten bestellen, anders was het afgelopen zaterdag al klaar geweest, met één werkdag. Nu heb ik een kleine week later de fiets weer kunnen ophalen.
Nu doet 'ie het weer! En voor minder geld dan ik dacht (ook al moet ik tweemaal een fietsenkaartje kopen)! Dus een succes.
Op twee kleine problemen na. De kilometer teller wil even niet meer tellen en de versnelling (nexus naafversnelling met drie versnellingen) moet nog wat idealer worden afgesteld. De versnelling gaat van twee naar de lichtste versnelling soms als ik de benen even stil houd. Als ik de trappers verticaal stil houd, tenminste. Bij horizontaal stilhouden niet. Het was iets met het 'omslagpunt', weet ik nog de gebezigde term van de vorige keer toen de fietsenmaker met die lange wachttijd daar eens naar gekeken had, en het toen prima had opgelost in een paar seconden draaien. Iemand hier die toevallig weet wat je dan nog moet aanpassen? Ga er liever niet meer mee naar een van beide fietsenmakers.