Bedankt voor het aanzwengelen van de discussie.
Ik moest Chorus even opzoeken.
Gewicht: Het gewicht van de binnen en buitenkabels plus toebehoren mag je er af trekken. Per saldo is het verschil zo klein dat het voor mij een non issue is.
Prijs: Persoonlijk en budgetafhankelijk. Het moet het waard zijn, dan is de prijs geen enkele issue voor mij. Wat overdreven: kan je alleen mechanisch schakelen betalen, dan is er geen keuze.
Per saldo : Eenvoud in montage en onderhoud. Iets tot veel finetuning op de cassette of zelfs per tandwiel mogelijk. Geen kabelbijstelling meer nodig. Geen kabelbreukpech meer mogelijk. Een extra accu om op te laden. Kan verstoord worden. Reserve accu mee in plaats van reserve versnellingskabel. En last but not least integratie met fietscomputer: de gekozen versnelling kan je laten weergeven op het scherm en je krijgt data om te bekijken en mee te spelen.
Specifiek voor een velomobiel is het voordeel dat het nadeel van een wat langere binnen en buitenkabel weg is, geen kabelgeleiding en tie raps nodig aan stuur en op de bodem, geen rammelende kabel meer mogelijk en een kabel is bij een VM iets minder toegankelijk en dus wat vervelender als die breekt. Gebeurt tegenwoordig bijna nooit meer, maar toch. Plus uiteraard de voordelen die je bij andere fietsen ook hebt.
Tijanus schreef: Hmmm... 380 euro voor een Deore (niet-XT) achterderaileur, dat is tweemaal de adviesprijs van een mechanische Chorus, en ook tweemaal het gewicht. Dan moet je wel heel erg graag draadloos willen schakelen.
Ik moest Chorus even opzoeken.
Gewicht: Het gewicht van de binnen en buitenkabels plus toebehoren mag je er af trekken. Per saldo is het verschil zo klein dat het voor mij een non issue is.
Prijs: Persoonlijk en budgetafhankelijk. Het moet het waard zijn, dan is de prijs geen enkele issue voor mij. Wat overdreven: kan je alleen mechanisch schakelen betalen, dan is er geen keuze.
Per saldo : Eenvoud in montage en onderhoud. Iets tot veel finetuning op de cassette of zelfs per tandwiel mogelijk. Geen kabelbijstelling meer nodig. Geen kabelbreukpech meer mogelijk. Een extra accu om op te laden. Kan verstoord worden. Reserve accu mee in plaats van reserve versnellingskabel. En last but not least integratie met fietscomputer: de gekozen versnelling kan je laten weergeven op het scherm en je krijgt data om te bekijken en mee te spelen.
Tijanus schreef: Wat is trouwens het precieze voordeel van draadloos boven bedraad elektrisch schakelen in een velomobiel? Plek zat voor zo'n draadje ergens toch?
Specifiek voor een velomobiel is het voordeel dat het nadeel van een wat langere binnen en buitenkabel weg is, geen kabelgeleiding en tie raps nodig aan stuur en op de bodem, geen rammelende kabel meer mogelijk en een kabel is bij een VM iets minder toegankelijk en dus wat vervelender als die breekt. Gebeurt tegenwoordig bijna nooit meer, maar toch. Plus uiteraard de voordelen die je bij andere fietsen ook hebt.
Tijanus schreef: En waar komen die maffe mechanische derailleurkabelbreuken vandaan? Is dat specifiek voor Shimano 11-speed of komt het breder voor?Dat was met de 10 speed op de draaing op de derailleur zo ver ik weet. Destijds een keer met Strada 243 en een keer met QV 22 gehad. Met de 11 en 12 speed is er zover ik weet alleen de standaard slijtage.