Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Van 155 naar 170 (Cranks)
#1
Ik heb vorige week weer 170 cranks i.p.v. 155 cranks op mijn fiets zitten. De gedachte was dat ik nu met een lage frequentie trap en langere cranks ook voor een lagere frequentie zorgen. Ik geef toe het is meer een halfdoordacht idee, dus val me daar niet op aan.

Maar het had wel een gevolg en ik probeer te achterhalen wat de oorzaken zijn van de zaken die ik merk.

1. Ik trek sneller/makkelijker op.

Nou dat lijkt me duidelijk. Ik heb 10% meer hefboom, dus 10% meer kracht op de ketting. Ik zou denken dat dit direct vanaf de stert merkbaar zou zijn, maar het blijkt vooral in het traject 15-35 km/h duidelijk merkbaar.

2. Ik heb een iets (1-2 km/h) hoge top. En dan niet de top van de sprint, maar de top van de kruissnelheid.

Deze is wat lastiger. Ten eerste omdat het zo weinig is dat ik niet met zekerheid kan zeggen dat het werkelijk zo is. Ten tweede als er wel dit effect is, hoezo? Het enige dat ik kan bedenken is dat er een stukje in de beenbeweging is waar ik optimaal kracht kan zetten. Dat heeft o.a. te maken met de kniehoek. En laat dat stukje 20 cm zijn. En als ik met dezelfde cadans rijd, is die 20cm procentueel groter bij een 155 crank dan een 170 crank.


3. Ik ben eerder moe/op. Ik heb nog neit hele grote afstanden gefietst. Maar het overkomt me nu regelmatig dat ik terug moet in mijn kruissnelheid omdat de energie opraakt. 

Het enige dat ik kan bedenken is dat ik nu andere spieren, danwel mijn spieren anders, aanspreek. En die zijn hierop niet getrained. Dan zou dit dus met training beter moeten worden. En misschien ook een verbetering van punt 2. door training.

Ik zou van jullie graag willen weten of er nog andere ideeën zijn die deze verschijnselen verklaren. Ik ga deze cranks zeker een maand er op laten zitten, omdat onwennigheid/ongetrainedheid niet de reden moet zijn om terug te gaan.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Van 155 naar 170 (Cranks) - door datakneder - , 12:03 PM
RE: Van 155 naar 170 (Cranks) - door Hoekie - 8 uren geleden

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ziet er super uit Gi...365cycle — 11:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik was gisteren blij...Gideonaut — 11:03 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Welke plakkertjes ...Gideonaut — 10:54 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
blijkt dat ik verg...Wim -de roetsende — 10:36 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
jawel maar hij liep ...Gideonaut — 10:15 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ivm deelname aan LEL...Peter de Rond — 09:48 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Uur bezig geweest ...ZoefZoef — 09:40 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Uur bezig geweest om...Gideonaut — 09:12 PM
Medeliggers onderweg
Er rijdt hier in d...Wim -de roetsende — 08:02 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Stel u voor: een w...365cycle — 06:54 PM
jaren 50 zelfbouwligfiets
Als je die koopt k...Steefvan — 06:20 PM
jaren 50 zelfbouwligfiets
Als je die koopt kri...Fietsbennie — 05:52 PM
Van 155 naar 170 (Cranks)
Misschien heeft he...datakneder — 03:47 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Die woonwijken hebbe...Willeke_IGKT — 03:44 PM
Van 155 naar 170 (Cranks)
Na ervaring met 170,...Hoekie — 03:33 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Geloof het of niet...Atrike — 03:32 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Een handboek vol r...Snoek043 — 03:30 PM